Læs også:
Her er de store CRM-trends: Sådan ændres systemerne
CIO for gigantiske Ecco: Derfor skifter vi til Salesforce
CRM-markedet oplever masser af vækst i disse år, ikke mindst på grund af de mange nye software-as-a-service-løsninger (SaaS), som de fleste af leverandørerne i dag tilbyder i en eller anden form.
Den mest markante eksponent for SaaS-modellen er Salesforce.com, som blandt andre skoproducenten Ecco har valgt at satse på i stedet for en traditionel, lokal SAP CRM-løsning, som man oprindeligt havde i kikkerten.
Hos IDC kan chefanalytiker Anders Ebbesen på baggrund af danske markedstal konkludere, at cloud-CRM vinder frem i danske virksomheder.
"Vi estimerer, at cirka 20 procent af markedet er dækket via SaaS/cloud-løsninger og forventer, at SaaS-andelen af CRM-markedet vil være stigende."
IDC regner vi med gennemsnitlige SaaS-vækstrater på cirka 24 procent om året på europæisk plan.
Formentlig vil væksten være et par procent højere i Danmark på grund af den erhvervsstruktur, vi har, hvor der er mange små- og mellemstore virksomheder, der i højere grad efterspørger cloud-CRM.
"Det totale CRM-marked forventes at vokse med cirka seks procent årligt fra 2012 til 2016. Det vil sige, at SaaS-andelen af omsætningen vil stige i de kommende år," lyder det fra Anders Ebbesen, nordisk softwareanalytiker i IDC.
IDC kan i øvrigt se, at CRM generelt ligger højt på virksomhedernes liste over applikationer, som det kan være interessant at få leveret som cloud-løsning.
I modsætning hertil ventes det, at de tungere ERP-systemer også fremover i overvejdende grad vil være on-premise.
Så stort er det danske CRM-marked
At CRM generelt er meget i fokus i disse år, skyldes ikke mindst, at det er højt på virksomhedernes agenda at fastholde og udvide kundekredsen.
Ifølge IDC's foreløbige markedstal for det danske CRM-marked i 2012, er der tale om en markeds-omsætning på 774 millioner danske kroner.
Det tal dækker dog alene over leverandørernes omsætning inden for licens og vedligeholdelse, men inkluderer ikke services og konsulentydelser.
Som det ses af nedenstående tal, er markedet domineret af SAP, Salesforce.com og Microsoft, når man måler på omsætning.
SaaS ændrer markedet - og systemerne
Peter Ulka, der er CRM-rådgiver hos HerbertNathan & Co og desuden medforfatter til bogen CRM Håndbogen, har forklaret, at det øgede cloud-fokus er med til at rykke CRM-løsningerne i en positiv retning.
Cloud-løsninger er som udgangspunkt en standardvare, der ikke kan kodes om, og netop på grund af det har leverandørerne sørget for at indbygge en fleksibilitet i systemerne.
"CRM-systemerne er blevet meget mere fleksible, end de var tidligere."
"Mange af de nyere systemer har en enorm bred ramme, så du eksempelvis kan lave nye skærmbilleder med nye data-objekter, mens det alligevel er fuldstændig standard," fortalte
Peter Ulka i sidste uge til Computerworld.
Derfor vælger Ecco Salesforce
CIO i Ecco, Pernille Geneser, har forklaret til Computerworld, at det var naturligt at arbejde efter en SAP CRM-strategi, når virksomheden også har SAP ERP.
"Det projekt startede vi op, og det kørte også fornuftigt på leverandørsiden. Udfordringen var at få SAP standard til at matche fremtidsikrede ønsker fra forretningen."
"Inden jeg så mig om, var min ambition om at levere en out of the box CRM-løsning blevet til, at vi skulle modificere den op til 80 procent. Så trak jeg i bremsen."
Hun beskriver blandt andet sine oplevelser med cloud-CRM fra Salesforce således:
"For mig som it-direktør er det dejligt ikke at skulle tænke på en masse hardware og driftsoptimering, men i stedet at kunne fokusere på funktionaliteten."
"Jeg er meget begejstret i forhold til Salesforce. Det bliver rullet ud og taget i brug af salgsorganisation meget hurtigt - og også næsten hurtigere, end vi regnede med."
En ny it-trend
Og faktisk ser man i det hele taget oftere, at virksomheder begynder at sammensætte it-miljøet på en måde, der gør op med væg-til-væg-tankegangen, hvor mest mulig it leveres fra samme leverandør.
Det har Olav Frølich, partner og rådgiver i Devoteam, forklaret i en artikel.
"Det er i høj grad agiliteten, der er bærende for den trend, samtidig med den ændrede cost model, hvor egentlige investeringer afløses af abonnements-betingelser."
Læs også:
Denne trend kan forandre dit it-setup totalt
Her er de store CRM-trends: Sådan ændres systemerne