Læs også:
CIO for gigantiske Ecco: Derfor skifter vi til Salesforce
CRM-systemerne rykker ud på nettet - også hos dig?
Skoproducenten ECCO har valgt at satse på CRM fra Salesforce.com frem for fra SAP, som ellers leverer virksomhedens ERP og dermed var det oplagte valg.
Og ECCO ikke er den eneste virksomhed, der kigger mod skyerne, når CRM-miljøet skal moderniseres.
Ifølge Forbes har Gartner forudsagt, at mens Salesforce.coms globale markedsandel var på 16,7 procent i 2011, kun overgået af SAP, så vil Salesforce blive den største leverandør her i 2013.
Gartner har også vurderet, at 50 procent af alle CRM-applikationer vil være SaaS i 2016.
Tidligere på måneden var Gartner ude med en vurdering af, at CRM sammen med cloud vil drive virksomhedernes software-investeringer i 2013 og 2014.
Gartner skriver blandt andet, at CRM har overhalet ERP som virksomhedernes højest prioriterede investeringsomtåde inden for applikations-software.
Det skal du overveje ved SaaS CRM
SaaS CRM-tendensen kommer en række leverandører til gavn.
Forrester, der også har SaaS CRM-løsningerne som de hurtigst voksende, peger på, at denne gruppe inkluderer blandt andre Microsoft Dynamics CRM Online, Oracles cloud CRM produkter, Salesforce.com og Sugar CRM.
"Men køberne i større organisationer med komplekse krav forbliver bekymrede for total cost of ownership, data integration, sikkerhed og løsnings-governance," skriver Forrester-analytiker William Band i et blogindlæg.
It-direktør i ECCO, Pernille Geneser, fortalte tidligere på ugen til Computerworld, hvorfor hun endte med vælge Salesforce.com, når SAP CRM ellers umiddelbart var mest oplagt sammen med virksomhedens SAP ERP.
"Vi var ikke i tvivl om, at vi kunne få SAP CRM til at køre, men der var simpelthen større behov med de ambitioner, ECCO har om at bygge en samlet platform, som sælgerne og kunderne kan tilgå - en intuitiv, fleksibel og fremtidssikret løsning, der er mobility-enabled," sagde Pernille Geneser i artiklen.
"Vi lavede en finansiel beregning på det. Salesforce er selvfølgelig ikke så investeringstung, fordi du slipper for at købe en masse hardware, men du har så en lidt større løbende omkostning."
Pernille Geneser vurderer, at man efter tre til fire år vil nå break-even i forhold til at investere i ens eget, lokalt hostede SAP CRM-setup.
IDC's opgørelse over de fem største CRM-leverandører i 2011:
Læs også:
CIO for gigantiske Ecco: Derfor skifter vi til Salesforce