TDC har besluttet at ensrette internettrafikken gennem port 25, der bruges til afsendelse af e-mails.
Det betyder, at TDC's internetkunder fremover skal sende deres mails gennem TDC's postserver og ikke kan opsætte egne postservere.
Det sker for at begrænse mængden af spam, der udsendes fra TDC's netværk.
Problemet er dog, at den postserver, som TDC nu anbefaler, står opført som et såkaldt "open relay", som spammere kan udnytte til at videresende deres uønskede masse-reklamer fra, i mindst ét spamregister.
Dermed vil mail afsendt gennem TDC's server blive afvist af de modtagere, der bruger spamregisteret til at frasortere mails fra usikre servere.
En søgning i organisationen Open Relay Blacklists (openrbl.org) database udpeger TDC's mailserver smtp.mail.dk som en usikker server.
Det er imidlertid ikke første gang, det sker.
- Det sker hele tiden. Vi kommer løbende på blacklister og har folk siddende, som tjekker de forskellige blacklister og forsøger at få os fjernet igen, siger sikkerhedschef Per B. Hansen fra TDC Erhverv.
Alle blacklisterne har forskellige kriterier for, hvornår en server kommer på listen.
I flere tilfælde kræver blacklisting blot, at en enkelt modtager af en spammail sender besked til blacklisten om, hvilken server der har afsendt mailen.
Dermed er det også meget forskelligt, hvor meget eller hvor lidt der skal til, før en server havner på den sorte liste.
Derfor er TDC også nødt til selv at holde øje med, om selskabets netværk lægger fibre til spamtrafik.
- Hver måned tager vi selv kontakt til 50 af vores erhvervskunder, som har en postserver, der står åben og kan misbruges til at udsende spam, siger Per Hansen.
Mens det som regel blot er en simpel ændring af postserverens konfiguration, der skal til for at forhindre, at serveren kan misbruges, så kan det til gengæld være en besværlig proces at få fjernet serveren fra den sorte liste igen.