TDC er midt i en satsning på at sælge IP-baseret telefoni til de danske virksomheder.
- Virksomheder er klar, og vi er selv med til at drive markedet i gang, siger direktør Martin Lippert fra TDC Erhverv.
Han fremhæver, at virksomhederne får samtalerne mellem deres filialer gratis, når de vælger IP-telefoni. Samtidig er teknologien blevet væsentligt forenklet de seneste år.
Teleselskaberne har traditionelt været tilbageholdende med IP-telefoni, blandt andet af frygt for at kannibalisere på deres traditionelle guldæg, fastnettelefonien.
- Vi har lagt den defensive strategi bag os og er klar til at satse offensivt for at få vores del af det nye marked, siger Martin Lippert.
- Vi står lige ved starten af en udvikling, som kommer til at gå stærkt, tilføjer han.
Martin Lippert tror dog ikke, at IP-telefoni revolutionerer telemarkedet hverken i år eller næste år. Det kommer til at vare lidt længere.
Derfor står TDC heller ikke klar med en stribe telefoniprodukter til de danske bredbåndskunder. Heller ikke selv om konkurrenten Telia netop har lanceret bredbåndstelefoni til de svenske privatkunder og overvejer at tage produktet til Danmark.
- Det er Telias forsøg på at lege lidt med IP-telefoni for at blive klog på prissætningen. Den slags forsøg vil der komme en lang række af, vurderer Martin Lippert.
Han kritiserer blandt andet, at kunderne med Telias bredbåndstelefoni skal sidde ved pc'en for at tale.
- Folk gider ikke modtage opkald på deres pc. Det bliver først for alvor interessant, når der kommer en eller anden gateway, som gør det muligt at anvende almindelige telefoner til bredbåndstelefoni, vurderer Martin Lippert.
Han forventer, at der bliver tale om en ketchup-effekt inden for IP-telefoni. Produkterne vil komme i små klatter, og lige pludselig vil det vælte ud af flasken. Til den tid er TDC parat, lover Martin Lippert.
- Vi rykker, når vi mener, at teknologien og tjenesterne er modne til det, siger han.