Orange får flere og flere mobilkunder i Danmark, og deres regninger vokser. Alligevel steg omsætningen i det danske selskab kun med begrænsede syv procent sidste år, viser tal fra moderselskabet, France Telecom.
Den beskedne vækst skyldes, at Oranges fastnetforretning går tilbage. Hvor meget vil selskabet ikke oplyse.
Orange stoppede i 2002 med at sælge fastnetydelser til danske privatkunder. Siden da har selskabets eneste fastnetsalg været til virksomheder. I praksis bliver det endda udelukkende solgt sammen med mobiltelefoni.
Oranges danske omsætning landede sidste år på knap to milliarder kroner. France Telecom oplyser ikke, om der var overskud eller underskud.
Til gengæld viser moderselskabets regnskab, at Orange ved udgangen af 2003 havde 576.000 mobilkunder herhjemme, en fremgang på 13 procent i forhold til forrige år. Til gengæld er der tale om et lille frafald i forhold til udgangen af tredje kvartal, da 585.000 danskere var mobilkunder hos Orange.
Derimod har Orange succes med at få kunderne til at bruge deres telefon. Den gennemsnitlige omsætning per kunde landede sidste år på godt 2.800 kroner, en fremgang på 13 procent.
Det er dog ikke umiddelbart muligt at regne sig frem til omsætningen i Oranges mobilforretning ved at gange antallet af kunder med den gennemsnitlige omsætning, da der er stor udskiftning i kundedatabasen hen over året.