Forbrugerombudsmand Henrik Øe har udpeget otte strategiske områder, som han vil holde skarpt øje med i 2013.
Blandt de prioriterede indsatsområder er markedsføring af bredbåndsforbindelser.
"Markedet for bredbåndsforbindelser har været kendetegnet ved manglende gennemsigtighed for den enkelte forbruger. Navnlig har det tidligere været et problem, at markedsførte "op til"-hastigheder kunne være misvisende, idet den maksimale hastighed ikke altid kunne opnås," lyder det på forbrugerombudsmandens hjemmeside.
Nye tider om en måned
På forbrugersitet bliver det fremhævet, at Forbrugerombudsmanden vil have særligt fokus på, om de nye retningslinjer for markedsføring af bredbåndsforbindelser, der træder i kraft den 1. marts, og markedsføringsloven bliver overholdt.
De kommende retningslinjer skal blandt andre sikre danske forbrugere mere retvisende oplysninger om produkter og produkternes reelle hastigheder.
Du kan læse mere om de kommende retningslinjer her.
Holder øje med nethandlen
Udover bredbåndsmarkedet har Forbrugerombudsmanden Henrik Øe også overvågning af nethandel med på sin prioriteringsliste i det igangværende år.
"Usikkerhed om retsstillingen ved net-butikkers indgåelse af aftaler med forbrugere vil blive søgt klarlagt ved udstedelse af retningslinjer," lyder det på Forbrugerombudsmandens hjemmeside.
I fokusudmedlingen fremgår det også, at forbrugervagthunden vil granske såkaldte tilbudssider med store rabatter og mailmarkedsføring samt forbrugeranmeldelser på nettet, der med Forbrugerombudsmandens ord kan rejse tvivl om vildledning og skjulte reklamer.
Derudover vil Forbrugerombudsmanden også indlede en dialog med sociale medier som Facebook.
Det sker for at undersøge, om de sociale medier eventuelt bruges til overtrædelse af markedsføringsloven, når danske og internationale virksomheder markedsfører via disse communities.