Læs også:
Betaler alt for meget: Staten kan spare 300 mio på sin it-drift
Prisen på en tilsyneladende ens it-driftsydelse kan sagtens variere.
Kontrakterne er nemlig komplekse størrelser, og det giver ikke et retmæssigt billede, hvis man trækker delelementer ud og sammenligner dem.
Sådan lyder det fra it-brancheorganisationen IT-Branchen.
"Vi opfordrer til stor varsomhed med forsimplede benchmarks," siger Bjørn Borre, chefkonsulent i IT-Branchen, i forbindelse med en ny analyse fra Digitaliseringsstyrelsen.
"Man skal være varsom med at drage tværgående konklusioner. Prisen på enkeltydelser afhænger af en række ting, eksempelvis hvordan udbuddet har været designet, og hvordan kravene er til oppetider, bodsstørrelse og lignede," forklarer Bjørn Borre.
Desuden pointerer han, at det ikke altid giver mening at sammenligne kontrakter, der er indgået på forskellige tidspunkter, for eksempel med års mellemrum med forskellige parametre.
Det viser den nye analyse
En ny analyse af statens outsourcede it-drift viser ellers, at forskellige tiltag vil kunne medføre besparelser på 200 millioner til 300 millioner kroner årligt.
Samtidig erkender Digitaliseringsstyrelsen, der står bag analysen, at staten bliver nødt til at forholde sig til, at samme ydelser tilsyndeladende har vidt forskelligt prisniveau.
I starten af 2013 vil et nyt rådgivningscenter derfor sætte forkus på styringen af statens it-drift. Et af tiltagene vil i denne sammenhæng være at få gjort kontrakterne mere gennemsigtige i forhold til it-driften, så de bliver nemmere at sammenligne.
Centeret vil dog kun være rådgivende - det vil stadig være ministeriernes ansvar at forhandle og indgå kontrakterne.
Idéen er god nok
Overordnet set mener brancheforeningen IT-Branchen dog, at det er en god idé, at staten sætter fokus på området.
"Det er positivt, at staten systematisk gennemgår sine it-indkøb og gør dem endnu mere professionelle," siger Bjørn Borre og tilføjer:
"Men besparelserne kan i lige så høj grad hentes hjem ved, at staten bliver endnu skarpere på sine egne krav," siger han.
Det vil være en fordel både for leverandørerne og kunderne.
"Det er kun positivt for markedet, at kunderne bliver skarpere på krav og behov. Det vil også være en gevinst for leverandørerne," siger han.
Derfor er det en fordel for leverandørerne
Gevinsten består helt konkret i, at det bliver lettere for leverandørerne at samarbejde og afgive tilbud, der rammer behovet i det offentlige.
"Vi er principielt tilhængere af standardkontrakter og skabeloner for servicekontrakter," siger Bjørn Borre og fortsætter:
"Det er kun positivt, for det gør det lettere at forstå kundernes krav og dermed også afgive matchende tilbud."
Staten bruger årligt omkring syv milliarder kroner på it, hvoraf den outsourcede it-drift udgør cirka 1,5 milliarder kroner.
Læs også:
Betaler alt for meget: Staten kan spare 300 mio på sin it-drift