En kultklassiker fra 1982 gjorde massivt indtryk på masser af computerspillere. Først mange år senere gik det op for udvikleren af spillet.
Snart har 3D-udgaven af The Hobbit premiere i en biograf nær dig. Men allerede i 1982 blev der lavet en populær fortolkning af Tolkien-klassikeren.
Dengang i en noget mindre imponerende udgave rent grafisk, men på mange andre måder var det skelsættende og imponerende for sin tid.
Spillet "
The Hobbit" var et adventurespil, hvor man via tekstkommandoer skulle bevæge sig gennem spillet. Spillet kan stadig
spilles online via en emulator her.
Spillet blev et øjeblikkeligt hit, men en af udviklerne, Veronika Megler, fortæller, at hun aldrig opdagede det, og først virkelig har forstået omfanget af sin popularitet inden for de sidste par år, selv om spillet også begyndte at sælge uden for hjemlandet England, fortæller hun i et længere interview hos The Register.
"Det er kun inden for de sidste par år, at det gik op for mig, at det var et hit. Det har fået mig til at tænke over, hvad der ville være sket i mit liv, hvis jeg havde vidst det," siger Veronika Megler til The Register.
Hun lavede kun ét spil mere og fik så job hos IBM. Siden har hun forfulgt en karriere i it-branchen langt fra computerspil-design.
Men hun bliver stadig mindet om sin fortid via taknemmelige takkebreve fra spillere, der giver hende æren for, at de lærte engelsk ved at spille "The Hobbit" - eller som mener, at det netop var hendes spil, der fik dem til at søge ind i computerbranchen.
Det manglende kendskab til sin egen succes er Megler ikke alene om. I en aktuel fil, "Searching for Sugarman", kan man følge historien om den amerikanske musiker Rodriguez, der 25 år efter sin kiksede karrieres afslutning opdager, at han hele tiden har været et kæmpe idol i Sydafrika.