Der er ifølge landechef Michael Sander Andersen lagt op til en "blød start", når netværksproducenten Huawei sammen med Also Actebis nu målrettet begynder at sælge sine produkter gennem it-kanalen.
Han bebuder, at den kinesiske netværksproducent vil forfølge, hvad han betegner som en "klassisk kanalstrategi", som i første omgang vil fokusere på at skabe tillid til Huawei hos forhandlere og kunder.
"Det er et vigtigt led at få etableret en kontakt til Also Actebis. Det er en måde at få opmærksomhed i markedet. Næste skridt er, at vi sammen med Also Actebis arbejder med forhandlerne," siger Michael Sander Andersen.
"For os er det meget lige til. Vi satser i første omgang på kunder, der ligger i den højere ende af SMB-markedet eller over det niveau. Men vi har et bredt spekter af produkter med routere og switche, der koster fra 20-40 dollar og helt op til 100.000 dollar," siger han.
Michael Sander Andersen vil ikke sætte navn på, hvilke konkurrenter Huawei ser som de stærkeste modstandere i netværksmarkedet, hvor eksempelvis HP og Cisco i dag er de helt store spillere. Han vil heller ikke løfte sløret for, hvilke mål Huawei har sat sig for sin andel af netværksmarkedet.
"Vi fokuserer ikke kun på konkurrenterne. Det er jo ikke kun Cisco, der er i markedet, og i sidste ende er det jo kunderne, der bestemmer," siger han.
I Danmark har Huawei siden 2009 haft en selvstændig afdeling, som i dag tæller omkring 20 medarbejdere, der refererer til det skandinaviske hovedkontor i Stockholm.
I hele Norden har producenten en organisation, der ifølge Michael Sander Andersen tæller op mod 900 ansatte. Det omfatter også Huaweis aktiviteter indenfor consumer-devices som blandt andet mobiltelefoner plus sikkerhedsprodukter, videokonferencer og leverancer til de store skandinaviske tele-udbydere. Desuden har man også en selvstændig udviklingsafdeling.
Læs mere: