Hvis man skal tro den schweiziske avis "Tagesanzeiger", har Apple betalt omkring 130 millioner kroner for retten til at bruge et berømt schweizisk banegårdsur-design i iPad. For nylig kom det frem, at designet til den nye ur-app i iOS 6 er stort set identisk med et berømt design fra 1944, som bliver brugt på de schweiziske banegårde.
De schweiziske statsbaner SBB har alle rettighederne til urets design, og de forlangte straks, at Apple skulle betale licens.
I oktober blev der indgået en licensaftale mellem SBB og Apple, men parterne ville ikke fortælle, hvor meget Apple skal betale for at bruge det klassiske design.
Selv om designet er næsten 70 år gammelt, bliver det stadig brugt på de schweiziske banegårde. Det unikke design kan kendes på den røde sekundviser.
Det var ingeniøren Hans Hilfiker, der skabte designet tilbage i 1944. SBB har tidligere givet udtryk for, at man er stolt over, at Apple har valgt at bruge uret.
"Det fylder os med stolthed, at et brand, som er så vigtigt som Apple, bruger vores design, der allerede bliver vist på udstillinger i New York," sagde SBB's talskvinde Patricia Claivaz til nyhedsbureauet AFP i september.
Apple er selv kendt for at beskytte sit design med næb og kløer - i 2009 blev den populære app-udvikler Tapbots tvunget til at ændre et ur-ikon, der lignede et ikon, som Apple bruger i sin mobil-app.
Flere uafhængige kilder bekræfter beløbet over for "Tagesanzeiger", men hverken Apple eller SBB vil kommentere oplysningerne.
Der spekuleres nu på, hvorfor Apple har valgt at betale så mange penge for uret. Normalt ville rettighederne til designet fra 1944 allerede være udløbet, men SBB fik registreret designet som et tredimensionelt varemærke i 2002, og det kan forlænges stort set ubegrænset.
Dermed havde SBB gode kort på hånden til at stoppe salget af alle iOS-enheder - i hvert fald i Schweiz.
Juridiske eksperter siger til avisen, at det trods alt var lettere for Apple at betale licensgebyret end at risikere en retssag mellem SBB.
En anden mulighed var selvfølgelig at ændre urets design i IOS, og det havde så krævet en softwareopdatering til alle enheder med iOS 6.
Den store taber ser ud til at være firmaet Mondial, der har en eksklusiv licens til at fremstille armbåndsure med designet. Mondial er ikke involveret i aftalen og får heller ikke nogen af pengene. Nu overvejer man juridiske skridt.
Men sagen kan alligevel få en positiv effekt for Mondial. Det kan måske sætte skub i salget af armbåndsure med designet, som nu bliver kendt hos alle iPad-brugere.