Apples grafiske designlinje er gennem den seneste tid blevet anklaget for at være udtryk for dårlig smag.
Det skyldes, at den baserer sig på at lave grafiske efterligninger af fysiske objeker.
Men det er ikke nødvendigvis en retfærdig kritik, mener John Paulin, der forsker i brugerfladedesign og er lektor ved IT-Universitetet.
Vi ser eksempelvis denne designlinje i kalender-app'en på iPad'en, der forestiller en gammeldags læderindbundet kalender, og i iPhonens notat-app, der til forveksling ligner en gul notesblok.
Denne form for digital fremstilling af de fysiske produkter, som softwaren rent faktisk skal erstatte, bliver ofte kaldt for skeuomorphismer.
Anklage: Det er masturbations-design
Apples brug af skeuomorphismer er ikke blot blevet anklaget for at være dårlig smag, men i en artikel i det amerikanske magasin Fast Company bliver det sågar kaldt for visuel masturbation.
Men ifølge John Paulin kan der dog være gode grunde til at gøre brug af skeumorphismer.
Han forklarer, at de ofte er med til at give brugeren en følelse af genkendelighed.
Åbner brugeren eksempelvis et stykke software, der viser en traditionel læderindbundet kalender, ved brugeren intuitivt, hvad softwaren kan, og hvordan den skal bruges.
"Det betyder meget for, hvor fortrolige folk føler sig med softwaren, når den minder om noget, de kender i forvejen. Det er dog nok især tilfældet for folk, der ikke tilhører den nye generation af digitale indfødte," siger han.
Vigtig i pc'ens barndom
Han forklarer, at det især er noget, der havde stor betydning, da de første grafiske brugerflader så dagens lys for snart tre årtier siden.
Før denne tid blev computeren styret ved, at brugerne skrev kommandoer på skærmen.
Men ifølge John Paulin vænnede brugerne sig lynhurtigt til de nye grafiske brugerflader, fordi der blev gjort flittigt brug af metaforer fra den fysiske verden, hvoraf mange af dem stadigvæk går igen på computere i dag.
Her giver skeuomorphismer ikke mening
De mest velkendte eksempler på skeuomorphismer, som stadigvæk bliver brugt i dag, er skrivebordet, papirkurven og ikonerne med mapper og arkivskabe.
Især Apple-stifteren Steve Jobs var bannerfører for den tendens, da han med Macintoshen lancerede den første computer, der både havde en grafisk brugerflade og et prisskilt, der gjorde den attraktiv for den almindelige forbruger.
Men da Apple i sidste uge fyrede Scott Forstall, chefen for det mobile styresystem iOS, og erstattede ham med chefdesigneren Jonathan Ive, blev det af mange set som et farvel til de mange skeumorphismer.
Og ifølge New York Times har det også været et kontroversielt emne internt i Apple
Som falsk læder og imiteret træ
Når mange folk ser ned på brugen af skeuomorphismer, skyldes det ifølge John Paulin ofte, at det bliver betragtet som et billigt trick på linje med brugen af falsk læder og imiteret træ i den fysiske verden.
"Men mange ser det også som et udtryk for dovenskab, fordi designeren tilsyneladende ikke kan finde sit eget visuelle udtryk, men i stedet må kopiere fra tidligere tider," siger han.
Det er dog ikke synspunkter, som Paulin selv er enig i. Han mener, at den digitale verden altid i en eller anden grad vil indeholder referencer til den fysiske verden.
"Det er et grundvilkår ved de digitale medier, at man kan 'sample' fra fortiden og lave nogle blandingsudtryk," siger han.
Giver ikke altid mening
En af de Apple-apps, der har været kritiseret mest, er podcast-app'en, der indeholder en animeret spolebåndoptager.
Men som kritikere påpeger, er det sandsynligvis de færreste af dagens iPhone- og iPad-brugere, der har brugt en spolebåndtager, og mange har måske end ikke set en før.
Og det er netop i denne type situationer, at skeuomorphisms bliver problematisk, forklarer John Paulin.
"Grænsen for, hvornår det ikke længere giver mening, trækkes der, hvor brugeren ikke forstår metaforerne, og der hvor metaforen giver brugeren en falsk forventning til, hvad softwaren kan," siger han.
Læs også:
Dette selvfede og pyntesyge design gjorde fyret Apple-chef upopulær