Artikel top billede

Oracles præsident Mark Hurd er en mand med voldsomme vækstambitioner på virksomhedens vegne. Foto: Oracle/Hartmann Studios Inc. (Foto: Oracle / Hartmann Studios)

Her er planen: Sådan vil Oracle tjene kassen i fremtiden

Open World: Her er Oracles strategi for de næste par år. En dansk partner er ikke helt tilfreds.

Læs også:
Oracle-boss sluger kamel: Nu er cloud altså et hit

Her er Oracles næste generation af databaser

San Francisco: It-selskabet Oracle er på blot syv år vokset på mandskabssiden fra omkring 50.000 medarbejdere til i dag at have mere end 100.000 folk på lønningslisten.

Den udvikling er sket, efter Oracle har brugt godt 250 milliarder kroner på strategiske opkøb.

Bedst til alt

Formålet med den vilde vækst har hele tiden været klar:

At være den bedste i hele stakken fra applikationer, middleware, databaser, operativsystem ned til de virtuelle maskiner i servere og på storageområdet - og så integrere selskabets mange software- og hardwareprodukter med hinanden.

Det understreger Oracles præsident, Mark Hurd, på en pressekonference i San Francisco på selskabets OpenWorld-konference foran omkring 200 journalister fra hele verden.

"Jeg vil virkelig gerne have, at I skriver om dette her," bønfalder han fire gange under sin tale om Oracles monstermaskiner, Exadata, og hvordan database-kæmpen med sin trehovedede cloud-stratregi vil tage kampen op mod kunder, partnere og kunder som Salesforce, EMC og Amazon.

Han ønsker dog ikke at udtale sig om fremtidige opkøb som eksempelvis netværksvirksomheder der kunne konsolidere Oracles indflydelse i it-verdenen.

Partnere bliver konkurrenter i skyen

Mark Hurd fortæller, at Oracles sky-strategi går ud på at tilbyde private, public og hybrid clouds, hvor kunderne så selv kan mikse rundt mellem applikationer i de forskellige skyer - enten ude på nettet, eller hjemme i virksomhedens eget datacenter.

Også selvom selskabet dermed reelt lægger sig ud med en masse partnere i kampen om at tiltrække kunderne.

"Så længe vi har den rette strategi, så vil vi altid tiltrække konkurrenter. Vi vil fortsætte med at samarbejde med andre cloud-leverandører, men differentiere os på applikationsniveauet," siger han om selskabets fremtidige strategiske navigation i skyerne.

Bruger kassen på integration

Mark Hurd blev i sin tid som topchef hos HP kritiseret for at overse forskning og udviklingsprogrammer for at fastholde HP i førersædet. 

Som præsident hos Oracle slynger han gladelig rundt med oplysninger om, at Oracle i de seneste par år har brugt omkring 80 milliarder kroner på forskning og udvikling.

"Vi ønsker at levere hele stakken, så vores kunder ikke skal samle delene selv. Der ligger vores fokus," forklarer han.

Udvikling i udviklingslande

Oracle-præsidenten peger på, at Oracles fremtidige vækst i lighed med mange andre it-selskaber især skal komme fra BRIC-landene Brasilien, Rusland, Indien og Kina.

Derfor er dansk partner misfornøjet

Derfor har selskabet også planlagt en større charmeoffensiv i Beijing, Kina i sommeren 2013 med landets største it-konference nogensinde.

Udover at fortsætte med vokse på den kinesiske udgave af OpenWorld, vil Oracle også holde fast i sin OpenWorld-konference i São Paulo i Brasilien.

Samtidig lufter Mark Hurd Oracles visioner om at ekspandere kraftigt i Rusland.

"Vi ser også store muligheder for vækst i Vesteuropa," skynder han sig med at tilføje til den internationale skare af journalister i Moscone Centrets presserum.

Oracle tager partnernes brød

Direktør Mogens Nørgaard fra Oracle-partneren Miracle er også i San Francisco, selv om han ikke ønsker at deltage på OpenWorld-konferencen, fordi han mener, at "der ikke er værdi i Oracles markedsføringssnak" på OpenWorld.

Han vurderer, at Mark Hurds udmeldinger betyder, at Oracle fortsat vil kunne vokse og blive endnu stærkere som strategisk leverandør set fra kundernes synspunkt.

Med de mange cloud-udmeldinger mener Mogens Nørgaard samtidigt, at Oracle går efter Oracle-partnernes markeder - det vil eksempelvis sige Miracles indtjening.

"De tager mad ud af munden på det netværk, som understøtter Oracles produkter," siger Mogens Nørgaard og peger blandt andet på, at Oracles strategiudmeldinger vil ramme selskaber som hans eget, men også større partnere som Logica, KMD, IBM og CSC.

"Vækststrategien er bare business set fra Oracles side, og det er jo deres valg. Men det betyder også, at der kun vil være Oracle tilbage til at synes om at markedsføre Oracle," vurderer Mogens Nørgaard, som fortæller, at han har mærket en nedgang i omsætningen på Oracles produkter over en årrække.

Læs også:
Oracle-boss sluger kamel: Nu er cloud altså et hit

Her er Oracles næste generation af databaser




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere