På et år har Google lukket ikke mindre end 60 tjenester og produkter. Syv fik dødsstødet i fredags.
Der er tale om tjenester, som Google ikke længere vil bruge kræfter på, eller hvis funktionalitet lever videre i andre produkter.
En af de tjenester, der lukker ned i denne omgang, er AdSense for Feeds, der ellers gav medier og blogs mulighed for at tjene lidt penge på deres rss-feeds ved at lægge reklamer mellem indhold i feeds.
Den lukning har fået flere til at spekulere på, om Google er i færd med at lukke ned for tjenesten FeedBurner, som mange anvender til at distribuere og analysere rss-feeds. Tjenesten har ikke fået meget opmærksomhed, siden den blev købt af Google.
En anden funktionalitet, der forsvinder, er Classic Plus, som gjorde det muligt at uploade sine egne billeder som baggrundsbillede til Google.com. Hvis du allerede har uploadet billeder, kan de fortsat bruges. Man kan i cirka to uger endnu uploade billeder - så dør tjenesten.
Google smelter også web-pladsen for Picasa og Google Drive sammen, så man samlet set har fem GB til begge tjenester som gratis bruger.
Googles tilbagevendende argument for at lukke tjenester er, at firmaet vil bruge sine kræfter på de tjenester med størst potentiale.
Fortsætter i andre produkter
Google lukker også "Spreadsheet Gadgets", der var et galleri af gadgets til regnearks-tjenesten, men Google lover, at de mest populære vil dukke op som visualiserings-valgmuligheder i Google Spreadsheets.
Analyseredskabet "Insights for Search" (Google Søgeindsigt) er allerede lukket ned og smeltet sammen med Google Trends. Redskabet anvendes til at få et overblik over populære søgninger på tværs af lande, regioner og tid. Google Søgeindsigt kunne ellers bruges til at analysere og sammenlige trafik til forskellige hjemmesider.
Google har også sløjfet en Android-app med navnet "Places Directory", som kunne bruges til at finde interessante steder i nærheden. Den funktion kan Google Maps nu sagtens selv tilbyde, mener Google.
Læs om alle lukningerne her.