Mindst 100.000 danske bredbåndskunder betaler alt for meget for deres bredbånd.
Det konstaterer Konkurrence- og forbrugerstyrelsen på baggrund af oplysninger om teleselskabernes bredbåndskunder.
Og det er problematisk, at forbrugerne sådan overbetaler bredbåndsleverandørerne i stedet for at gå op i prisen.
"Når forbrugerne er aktive, tvinger det bredbåndsselskaberne til hele tiden at stille den skarpeste pris overfor kunderne. Dermed bliver pris- og hastighedskonkurrencen skarpere, og det skaber et sundere marked," siger Jacob Schaumburg-Müller, kontorchef for Konkurrence- og forbrugerstyrelsen.
Op til den enkelte forbruger
Undersøgelsen peger blandt andet på, at den billigste 20 Mbit/s-forbindelse kostede 348 kroner om måneden i 2009. Blot to år senere i 2011 var den pris faldet med næsten 30 procent til 249 kroner om måneden.
Styrelsen fremhæver, at det er op til den enkelte forbruger at sikre sig den bedste aftale.
Hurtigere forbindelse eller billigere
Og betaler du for meget, så bør du enten gå efter hurtigere forbindelse eller en billigere pris.
"Undersøgelsen viste, at der er to typer forbrugere, som enten kan vælge at få højere hastighed til samme pris eller samme hastighed til en lavere pris," siger Jacob Schaumburg-Müller, der dog ikke kan sige noget om, hvad der kendetegner de inaktive forbrugere.
Måske spiller service ind?
Hvorvidt gruppen af overbetalende forbrugere går op i andre faktorer, som for eksempel service, er ikke til at sige.
"Det er klart, at er der andre parametre, der er vigtig for én, så skal man da tage det med i sine overvejelser, når man vælger bredbåndsleverandør. Men vores indtryk er, at serviceniveauet er forholdsvist ens," siger Jacob Schaumburg-Müller.
Han anbefaler samtidig, at man går ind på forbrug.dk, hvis man har brug for hjælp eller råd.