Siden Erhvervstyrelsen tog cookie-direktivet i anvendelse, har der været forvirring og uenighed om, hvordan reglerne skulle fortolkes. Flere offentlige hjemmesider mangler også at leve op til lovens ord.
Men nu mener de danske onlineforhandleres brancheforening, FDIH, at de har lavet en løsning, der lever op til direktivet - og samtidig ikke skræmmer besøgende væk fra hjemmesiderne.
Grundlæggende stiller cookiedirektivet højere krav til hjemmesider og webbutikker om at skulle informere om, hvilke cookies der efterlades på brugernes computer - og hvorfor.
FDIH har tidligere lavet en cookie-løsning, som styrelsen har afvist. Den bestod blot af et logo, som besøgende kunne klikke på og blive informeret om sidens cookie-politik. Den løsning er nu blev tilpasset efter styrelsens kritik.
"Erhvervsstyrelsen har stået meget fast på, at informationspligten skal overholdes. Det mente vi var på plads med vores forrige logo-løsning. Men det mente styrelsen altså ikke. Nu har vi har lavet en demo og fremvist den for Erhvervsstyrelsen. Og deres tilbagemelding har været, at hvis besøgende i nogle sekunder - måske 10-15 sekunder - bliver præsenteret for informationen, så opfylder vi informationsforpligtelsen og lever op til direktivet og dansk lovgivning," siger FDIH's informationschef, Henrik Theil, til ComON.
Den nye cookie-løsning bliver tilgængelig for FDIH's medlemmer i oktober.
Popup lever op til kravene
FDIH's nye cookie-løsning betyder, at en bruger - ved første besøg på en hjemmeside - bliver præsenteret for en klar og synlig meddelelse, der informerer om, at der sættes cookies. En form for popup-løsning. Efter nogle sekunder forsvinder teksten og er nu tilgængelig for brugeren ved at holde musen over cookie-logoet.
Hvis siden bliver nødt til at sætte en cookie, inden brugeren har læst informationen, klikket sig videre på siden og dermed samtykket til at acceptere cookies, skal der være en vejledning i at fjerne de allerede satte cookies.
"Vi synes det er en lidt mere fleksibel løsning, end den Erhvervsstyrelsen har valgt at bruge på sin egen hjemmeside. Det vil ikke virke inden for webhandel," siger Henrik Theil. (Se eksempel på Erhvervsstyrelsens cookie-politik i boksen her på siden).
Danske hjemmesider, der også driver forretning i udlandet, kan dog ikke stole på, at løsningen fra FDIH til fulde lever op til de pågældende landes cookie-politik. Men foreningen anslår, at retningslinjerne i langt de fleste tilfælde også vil passe til andre europæiske fortolkninger af direktivet.
FDIH har lavet en optegnelse over, hvor langt og hvordan andre europæiske lande fortolker cookiedirektivet.