Læs også:
Offentlig it står i stampe: Kom nu med de vilde ideer
Offentlige it-chefer er hårdt ramt af spare-krav
En stor del af offentlige myndigheder svigtes af it-leverandørene, når det kommer til tidsfrister.
Sådan lyder en af konklusionerne i den årlige udgave af Rambøll-undersøgelsen "IT i Praksis," der i år udgives for 17. gang.
"70 procent af de offentlige it-chefer oplever, at leverandørene overskrider deres tidsfrister," siger Rambøll-direktør Ejvind Jørgensen.
Undersøgelsen er foretaget i foråret 2012 blandt it-chefer og forretningsansvarlige top-chefer, og den giver et indblik i, hvordan anvendelsen af it foregår i de 500 største private og offentlige virksomheder i Danmark.
Udbud- og aftalepraksis bør ændres
De offentlige it-chefer peger samtidig på, at man bør forbedre udbuds- og aftalepraksis.
51 procent af de adspurgte it-chefer mener, at der bør udarbejdes en "mere fleksibel udbudspraksis, hvor der er mulighed for mere dialog mellem parterne."
"Jeg hæfter mig ved, at it-cheferne ønsker, at kunne få en mere fleksibel udbudspraksis. Det er løsningen på problemet," siger Rambøll-direktør Ejvind Jørgensen.
To ud af tre kommuner ser i høj grad en mere fleksibel håndtering af offentlige udbud som løsningen.
Mere end hver tredje it-chef mener, at det er afgørende at udpege leverandører, som har udviklet stor modenhed i deres processer.
"De 25 procent mest succesfulde offentlige it-chefer peger på udbudstiltag som det mest oplagte håndtag at dreje på," siger Rambøll-direktør Ejvind Jørgensen.
Kritiske it-chefer opnår de bedste resultater
Undersøgelsen peger samtidig på, at de it-chefer, der har en kritisk tilgang til leverandørene, også er de mest succesfulde.
"De, som får de bedste forretningsmæssige resultater, er samtidig de mest kritiske, når det kommer til leverandørendes evne til at kunne levere," beskrives det i undersøgelsen.
Læs også: