Den aktuelle konsol-generation er efterhånden fem år gammel, men programmørerne finder stadig på nye tricks for at få mere ydelse ud af den gamle hardware.
På den store Games Developers Conference (GDC) i tyske Köln har IO Interactive demonstreret, hvordan det er muligt at have en menneskemængde med 500 individuelle software-agenter på skærmen samtidig i spillet Hitman Absolution. Det skriver heise online.
Der er lagt vægt på, at menneskemængden i spillet skal opføre sig realistisk. Hver agent (figur) har sin egen rute og sørger for at undgå forhindringer og andre agenter. Mængden reagerer også på spillernes handlinger. Hvis man skyder i nærheden, udbryder der panik, og agenterne flygter væk.
Nu skulle man tro, at der er tale om en meget kompleks, regnekrævende simulation. Men programmøren Kasper Faurby fortalte på GDC, at simulationskernen kan nøjes med små 36 byte for hver agent. En komplet mængde med 1.200 agenter kræver således kun en hukommelsesblok på 42 KB.
Tricket er at behandle alle agenterne som en partikel-mængde, hvor hver enkelt individ har position, retning, hastighed og radius. Samtidig bliver agentens omgivelser delt op i tre zoner, hvor agenter reagerer på genstande, andre agenter og spillerens handlinger. Denne simulationskerne er altså meget lille, og der er stadig masser af regnekraft tilbage til grafikbehandlingen.
IO Interactive viste også, hvordan man skaber et realistisk indtryk ved at bruge forskellige prædefinerede bevægelser, som f.eks. at ryge, sidde eller snakke i telefon. Samtidig er der variation i agenternes størrelse, tøjets farve og andre parametre.
Det færdige resultat er, at spilfiguren kan glide ind og forsvinde i menneske-mængden - i hvert fald så længe man ikke påkalder sig opmærksomhed.
Tricket betyder, at en normal PlayStation 3 er i stand til at beregne 500 agenter på 33 millisekunder og vise spillet med 30 frames i sekundet.
Hitman Absolution kommer i november, også til Xbox 360 og pc.