Det sociale nyhedsmedie Digg er blevet solgt for 500.000 dollar eller lidt over tre millioner kroner. Det skriver Wall Street Journal. I sin storhedstid havde Digg en værdi på næsten en milliard kroner. Digg har modtaget mere end 300 mio. kr. i investeringskapital fra Facebook-investoren Greylock Partners, LinkedIn-stifteren Reid Hoffman og Netscape-opfinderen Marc Andreessen. Men en stor del af disse penge ser altså nu ud til at være tabt.
Digg har solgt sit varemærke, website og teknologi til konkurrenten Betaworks i New York. Ifølge avisens kilder havde Digg højere tilbud fra andre potentielle købere, men man har vurderet at Betaworks har den bedste plan for at puste nyt liv i tjenesten. I maj blev 15 medlemmer af Diggs udviklingshold - mere end halvdelen af alle de ansatte i firmaet - hyret af Washington Post til avisens SocialCode division.
Digg har stadig omkring syv millioner besøgende om måneden. Firmaet var engang et af de mest lovende start-ups i Silicon Valley. På Digg kan brugerne selv publicere til nyhedshistorier og andet indhold og stemme på andres links, som så bliver prioriteret alt efter brugernes stemmer.
Stifteren Kevin Rose har tidligere været vært på et tv-talkshow og han landede i 2006 på forsiden af Businessweek med overskriften ""How This Kid Made $60 Million in 18 Months". Det var firmaets anslåede værdi på daværende tidspunkt.
Det menes at Google forsøgte at købe Digg i 2008 for 200 mio. dollar, men den handel blev aldrig til noget. Senere forsvandt brugerne til Facebook og Twitter, og flere forsøg på at relancere sitet med nyt design udløste en negativ reaktion hos brugerne. Kevin Rose trak sig tilbage sidste år og arbejder nu hos Google Ventures.
Betaworks vil kombinere Digg med sin News.me tjeneste, hvor brugerne får sendt links til artikler som deres venner på Facebook og Twitter har læst og anbefalet. Ingen af de nuværende Digg-ansatte fortsætter hos Betaworks.
(Opdateret) Ifølge Techcrunch er prisen for Digg faktisk en del højere end det beløb, som Betaworks har betalt, men der er tale om en kompleks handel. Det menes at Washington Post har betalt 12 mio. dollar for Digg's udviklere. Samtidig har LinkedIn købt 15 forskellige Digg-patenter til en værdi af omkring fire mio. dollar.