Læs også: TDC: Derfor er kobbernettet ikke på vej til at uddø
Presset fiber-branche: Indfør fradrag på bredbånd
Forleden løftede TDC sløret for kommende teknologier, der ifølge telemastodonten gør kobbernettet i stand til at levere symmetriske hastigheder på op til 1 gigabit pr sekund i 2017.
Men den udmelding får nu, ikke overraskende, hårde ord med på farten af fiberbranchens talerør, Dansk Energi.
"Det er jo den samme sang, der er sunget de sidste mange år. Store løfter om højere hastigheder, som danskerne efterfølgende må se langt efter. Derfor er der desværre grund til at tvivle på, om løfterne om øgede hastigheder kommer længere end til snakken," lyder det fra konsulent i Dansk Energi, Mikael Bomholt Nielsen.
Som eksempel nævner han, at TDCs tidligere topchef Henning Dyremose tilbage i 2005 lovede hastigheder på 20 megabit i 2006. En hastighed, der i dag, seks år efter, stadig er den, der gør sig gældende i TDCs tilbud til private husstande.
"Så enten er danskernes behov for båndbredde gået helt i stå siden 2006, eller også leveres der seks år gamle hastigheder. Det kan næppe være det første, og det er tydeligt, at mange danskere ikke kan få den båndbredde, de rent faktisk gerne vil have," siger han og fortsætter:
"Helt banalt kan det hele koges ned til den kendsgerning, at Danmark aldrig bliver en digital vindernation, hvis vores infrastruktur baseres på det gamle kobbernet," lyder det fra Mikael Bomholt Nielsen.
Mens Dansk Energi altså raser mod konkurrenten, kæmper organisationens medlemmer, fiberselskaberne, med at skaffe flere fiberkunder.
En indsats, der indtil videre langt fra har været succesfuld og har kostet fiberselskaberne milliardstore nedskrivninger. Alt imens TDC har formået at holde et fast greb om bredbåndsmarkedet.
TDC har ikke meget tilovers for kritikken fra Dansk Energi.
"Jeg vil lade elselskaberne om at redegøre for deres strategi," lyder det fra TDC's pressechef Lasse Bastkjær Jensen, som fortsætter:
"Selv mener vi, at kombinationen af kobber og udrulning af fiber tættere og tættere på danskernes dørtærskel er den rigtige. Alt tyder da også på, at det er indholdet, vi leverer til kunderne, snarere end den teknologi, der transporterer det ud til dem, der er afgørende for succes," lyder det fra pressechefen.