Læs også:
HTML5 eller apps: Sådan vælger du din mobil-løsning
Sådan kommer du over mobility-problemet
Da Apple i 2007 lancerede iPhone og noget tid senere den tilhørende App Store, satte det gang i en større revolution inden for smartphones.
Den vilde hype omkring applikations-butikker har i de senere været med til at bane vejen for den massive smartphone-udbredelse med Android og iOS som de største vindere.
Nu bevæger vi os ind i den ny tid.
Det skriver Forrester-analytiker Thomas Husson i et blogindlæg.
"Første generation af apps - minus spil-apps - fik sjældent det optimale ud af den mobile platforms unikke kendetegn og var sjældent integreret med backend-systemer. Vi tror, at markedet er klar til anden bølge af forbruger-apps, der er mere personaliserede og kontekst-baserede."
Thomas Husson peger på, at den nuværende generation af apps stadig kan forbedres med blandt andet bedre muligheder for personlige indstillinger og lokalt baseret indhold.
"App stores har ikke desto mindre allerede haft en dramatisk indflydelse på distributionen af spil og begynder at tilbyde nye former for koblinger mellem brands og forbrugere."
Forrester-analytikeren skriver, at en tredjedel af alle europæiske smartphone-ejere over 18 år bruger apps på daglig basis. De apps, der hitter mest, er blandt andet dem til sociale netværk, nyheder og netbankerne.
Det kan du vente dig af Apps 2.0
Nu venter næste generation af apps på at bryde igennem.
Her er, hvad Forrester forventer:
- Big data vil muliggøre mere kontekst-baserede oplevelser med mobile apps.
- Vi vil se mere intelligente, forbundne apps.
- Der vil ske et skift fra native til hybride og webbaserede apps.
- Multiplatform-apps vil herske.
Meget tyder på, at Forrester-vurderingen ikke er helt hen i vejret.
Specielt i det seneste år har de HTML5-baserede mobil-løsninger for alvor fået vind i sejlene, ligesom der i dag også findes værktøjer, der gør det muligt at udvikle én app, der kan implementeres på både Android, iOS, Windows Phone, BlackBerry og Symbian.
Læs også: