På GPU Technology Conference i San Jose i Californien har Nvidia præsenteret sin vision for fremtidens virtualiserede grafik, der går under navnet VGX. Det minder om den streaming-tjeneste, som allerede tilbydes hos Onlive; alt det tunge 3D-regnearbejde sker i skyen, og det færdige billede streames så til en klient-enhed, som kan være en pc, en tablet eller et fjernsyn.
Det betyder selvfølgelig, at man ikke længere behøver et hurtigt grafikkort, og det kunne ligne et problem for Nvidia. Men i stedet for at kæmpe imod denne trend, har Nvidia valgt at udvikle sit eget Geforce Grid og forsøge at erobre dette marked.
Nvidia har virtualiseret sine grafikkort, og VGX er nu integreret med hypervisore fra Citrix og VMware. Her er der adgang til alle grafikkortets normale funktioner. Det færdige resultat er en spil-pc, der kører som en virtuel maskine i et datacenter.
Det kræver så specielle og meget kompakte VGX-grafikkort, der indeholder fire GPU'er med hver 4 GB hukommelse.
Alt efter hardware-kravene i de enkelte spil kan man køre op til flere hundrede virtuelle spil-computere på hvert af disse VGX-kort.
For at holde latenstiden nede bruger kortene ikke en normal framebuffer, men sender billedet direkte videre til deres egen H.264 encoder.
Ifølge Nvidia er latenstiderne i Geforce Grid betydelig lavere end i det, som firmaet kalder "den første cloud-generation" - en slet skjult henvisning til Onlive. Den samlede latenstid ligger på omkring 150 millisekunder og det skulle være nok til de fleste spil.
Nvidia fremhæver selv at spil-streaming giver mange fordele - man kan afvikle spillet på alle enheder uanset hardware og slipper for download, installation og opdatering af spillet. Det bliver også lettere at invitere sine venner til at spille med.
Fremtidens spil-computer er altså en virtuel maskine på et indstikkort i en server, der står i et datacenter et eller andet sted i verden - i hvert fald hvis man skal følge Nvidias vision.
Men det betyder ikke, at firmaet helt har opgivet at sælge grafikkort til slutbrugere. På GTX kunne Nvidia også præsentere sin nye Kepler-GPU GK110, som er verdens største chip med syv milliarder transistorer. Den er dog beregnet til supercomputere og meget hurtige arbejdsstationer.