Hvad der skulle have været en hyggelig dag i selskab med kunder og partnere i Danmark har nu udviklet sig til en global pr-skandale i fuld skala for Dell.
Dell underskylder nu fra hovedsædet i USA, at firmaet gav sceneplads til blærerøven Mads Christensen.
På Dells danske konference i april blev den kendte provokatør og foredragsholder Mads Christensen hyret som underholder og moderator. I den forbindelse fik han sagt opsigtsvækkende sætninger, som spredte sig på nettet og satte Dell i et meget uheldigt lys.
Den danske blogger Christiane Vejlø var hurtig til at rapportere, at Christensen for eksempel havde opfordret de mandlige tilstedeværende til at lære deres børn af sige "Hold kæft, kælling".
På Google+
Dells danske direktør var kort efter ude og undskylde, hvis nogle tilskuere følte sig stødt. Men siden har sagen også spredt sig til amerikanske medier som Wired, Reddit og Cnet, så i et forsøg på at begrænse den uheldig presseomtale har Dell nu lagt en uforbeholden undskyldning frem.
Der er ikke et ord om den på firmaets egen presseside på Dell.com. I stedet kan den findes på Google+. Det kunne være et tegn på, at Google+ nu er blevet mainstream i USA - eller også betyder det, at Dell forsøger at holde omtalen i it-kredse.
"Jeg er komiker"
Lige siden debatten eksploderede i Danmark er det blevet diskutteret, om det var en god idé at hyre Mads Christensen. Flere mener, at hans forhistorie med sin kønskritiske foredrag og kiksede udtalelser om manglende modstand hos ofre på Utøya burde havde holdt Dell fra at bruge ham. Især i lyset af at Dell i mange år har arbejdet for at styrke tilgangen af kvinder til it-branchen.
Til ComON har Mads Christensen undskyldt provokationen, men forsøgt at forklare sine ytringer med, at de er taget ud af sammenhængen, at de var ment som ros til kvinder, og at han i bund og grund føler sig som en komiker.
I udtalelsen fra Dell skriver firmaet:
"Vi undskylder for denne uheldige episode. Fremadrettet vil vi være mere opmærksomme, når vi udvælger foredragsholdere til Dell-arrangementer".
Det er ikke eneste gang i foråret, at en it-kæmpe har været i mediemøllen for et kritisabelt kvindesyn. IBM har sponseret en golfklub, der i mange år har holdt både kvinder og sorte amerikanere ude. Det skabte en del debat, da IBM i år fik en kvindelig topchef.