Meget handel flytter fra fysiske butikker og ud på nettet. Men der kunne være meget mere nethandel, hvis en række forhindringer blev skubbet af vejen.
Det giver en række europæiske butikker - deriblandt danske - udtryk for i en aktuel undersøgelse.
En fjerdedel af respondenterne mener direkte, at de kunne øge deres omsætning med 25 procent på udlandshandel, hvis det var enklere at drive e-handel på tværs af de europæiske lande.
Butikkerne er blevet spurgt til de største udfordringer for at få det fulde potentiale ud af nethandlen i Europa.
Den største udfordring er de forskellige landes lovgivning på området for returnering af produkter. Det beskriver 47 procent af de adspurgte firmaer som en stor udfordring.
Det er en næsten lige så stor udfordring at administrere selve returnering af produkterne.
42 procent svarer, at omkostning ved at tilpasse sin forretning til de forskellige nationale lovgivninger er en stor udfordring.
Lige så mange oplever det som en udfordring, at landene har forskelle i deres lovgivning omkring det finanspolitiske område og med hensyn til ansættelser.
Kun 34 procent nævner håndteringen af moms i de forskellige lande som en udfordring.
Undersøgelsen er lavet af Accenture og organisationen ERRT (European Retail Round Table).
146 europæiske detailbutikker, der har mere end 100 millioner euro i årlig omsætning, er blevet interviewet.