Lavprisselskabet CBB har annonceret en heftig prisstigning på datatrafik.
De abonnementsløse kunder (CBB Basis) skal i fremtiden betale fem kroner pr. MB. I dag betaler de 1,99 kroner. En forholdvis høj procentvis stigning.
"Vi giver samtidigt vores kunder en stigning i hastigheden fra 1 til 4 Mbit/s. Vi er en del af Telenor-koncernen, så vi skal også bidrage til, at vi i øjeblikket bruger milliarder på at udbygge netværket til 4G. Men når det er sagt, så forventer vi ikke at få ret meget hjem på denne konto. Det handler især om at give kunderne en bedre oplevelse med vores nye netværk," siger Søren Sprogøe, økonomichef i CBB, med henvisning til, at Telia og Telenor er begyndt at samarbejde om at drive netværk.
Men uanset hensigten om at give en bedre kundeoplevelse, så fik prisstigningen prompte CBBs kundeservice på overarbejde på Trustpilot, hvor flere kunder straks truede med forlade firmaet til fordel for billigere alternativer.
Men de kan være svære at finde.
CBBs nærmeste konkurrenter, Telmore og M1, kræver allerede fem kroner for en MB datatrafik. Happiimobil og Onfone sælger slet ikke "enkeltstående" Mbits. Kun pakker med "frit forbrug".
Presser på for pakker
En stigning på datatrafikken hos CBB sker tydeligvis også i erkendelse af, at kunderne hellere vil have telepakker.
"Ja, der er en voldsom migrering fra pay-as-you-go-kunder til pakker. Netop i takt med at folk får smartphones, vil de over på pakker for at få styr på deres dataregning og vide, hvad de skal betale," forklarer CBBs økonomichef.
Prisstigningen for pay-as-you-go-kunder bruger CBB derfor også til at markedsføre, at teleselskabet har sat prisen kraftigt ned på sit "frit forbrug" af data i sine pakker.
Men uanset hvad så giver en kraftig prisstigning meget utilfredse kunder?
"Der er altid nogle, der vil være sure. Men dem forsøger vi at tage kontakt til. Men det er vigtig for os at få en mere stablil indtjening, og hvis vi får folk over på pakker, så undgår de bill-choks, så det vil være nemmere for alle parter. Vi betragter det som et venligt skub i retning af at overveje at skifte til en pakke i stedet."
Om kunderne også betragter prisstigningen som et venligt skub, vil fremtiden vise.