Ti år efter det sidste spil i den klassiske Sim City-serie kom på gaden er Electronic Arts snart klar med en fortsættelse. Denne gang handler det om mere end bare at bygge en by. "Games for a Change" lød overskriften på et arrangement i denne uge, hvor Electronic Arts præsenterede den nye episode i Sim City-serien.
Denne gang spiller miljø og klima en central rolle - helt i tidens trend. Hvis man bygger et kulkraftværk kan man få billig energi til byen, men det skaber også forurening. Der er kun begrænset adgang til vand, råstoffer og andre ressourcer.
Maxis har udviklet en såkaldt Glassbox Engine, som skal holde styr på alt fra miljøet til de sociale tilstande i byen.
For at understrege at man vil udvikle en seriøs bysimulation havde EA inviteret tre specielle gæster til den officielle præsentation af spillet; David Guggenheim, der har instrueret dokumentarfilmen "An Inconvenient Truth", Biz Stone, der er medstifter af Twitter, og Scott Harrison, der har startet en organisation som arbejder med at skaffe rent vand i Afrika.
De argumenterede for, at spil kan hjælpe med at formidle konsekvenserne af vores rovdrift på naturen.
"Vi mærker ikke konsekvenserne af vores handlinger. De er abstrakte, ikke håndgribelige. Derfor er vi ligeglade. Med et spil som SimCity kan man vise konsekvenserne direkte," sagde Guggenheim.
Sim City 5 skulle være klar i 2013 til Windows-computere.