Artikel top billede

Her er danske teleselskabers planer for Skype-gebyr

Telia har bebudet, at det skal koste ekstra penge at ringe over eksempelvis Skype på mobilnetværket. Her kan du se, hvad TDC, Telenor og 3 mener om at ekstra tage penge for VOIP.

Læs også:

TeliaSonera vil kræve penge for Skype-samtaler

Verdens telebosser: Her er vores vilde vækst-planer

IP-telefoni på mobilnetværket skal koste ekstra penge.

Det var budskabet fra TeliaSonera på sidste uges Mobile World Congress.

"Selvfølgelig skal vi tage penge for VOIP. Det vil selv Danmark finde ud af," lød det fra administrerende direktør Lars Nyberg.

Han forklarede, at selskabet er nødt til at gøre noget, når omsætningen på tale forsvinder, fordi data fylder mere og mere - det sidste opvejer nemlig langt fra det første.

Telia, som teleselskabets danske afdeling hedder, mener dog ikke at have en position i Danmark, hvor selskabet kan gå forrest.

I stedet opfordres andre teleudbydere til at indlede et opgør med "en holdning om, at alt, der er IP-baseret, er gratis."

Det mener TDC og Telenor

Computerworld har kontaktet de andre store danske teleoperatører for at høre, om de har tænkt sig at gå Telia-vejen.

"Vi er naturligvis opmærksomme på problemstillingen, men ser det ikke som en væsentlig udfordring inden for de næste par år," skriver mobildirektør Johan Brammer til Computerworld.

"Det høje konkurrenceniveau, forbrugervenlige priser, samt fokus på mobilpakker med alt inklusive gør næppe Danmark til et first-mover land," fortsætter han.

TDC afviser dermed ikke idéen, men har omvendt heller ikke noget på vej i den nærmeste fremtid.

Hos Telenor er svaret heller ikke et enten eller.

"Vi skal afklare det med vores moderselskab, inden vi melder noget ud omkring det her. Vi er i en samtale med vores moderselskab omkring det," udtaler pressechef Peter Glüsing fra Telenor.

Det mener 3

Teleselskabet 3, der i modsætning til de andre tre virksomheder, ikke har en historie som en traditionel taleforretning, er ikke overraskende mest afvisende over for et VOIP-gebyr.

"Vores holdning er, at vi ikke har planer har planer om at tage penge for det. Det handler meget om, at det ikke er et stort issue lige nu," forklarer kommunikationschef Stine Green Paulsen.

Samtidig vil hun dog ikke afvise, at det kan komme på tale at se på det på sigt.

"Vi kan selvfølgelig ikke afvise, at det ikke kommer til at ændre sig i fremtiden, hvis omfanget bliver meget større. Men hvis det bliver aktuelt, bør det være en af de helt store, der tager initiativ til det," siger hun til Computerworld.

Læs også:

TeliaSonera vil kræve penge for Skype-samtaler

Verdens telebosser: Her er vores vilde vækst-planer




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

21. november 2024 | Læs mere


Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere