Computerworld News Service: Microsoft er ved at forberede en række applikationer til sin CRM-software til mobilplatformene BlackBerry, Windows Phone 7, iOS samt Android 2.2 og derover, oplyser selskabet.
Disse apps vil blive lanceret i andet kvartal som en del af Microsofts almindelige såkaldte CRM-serviceopdatering, der også vil udbygge den eksisterende browserunderstøttelse i Internet Explorer, Chrome, Firefox samt Safari på både Macs, iPads og Windows-pc'er.
Derefter vil disse mobil-apps blive opdateret samtidigt, men deres sæt af funktioner kan variere afhængig af tilgængelige muligheder og egenskaber ved hver platform, oplyser Craig Dewar, der er chef for Dynamics CRM.
"Vi gør, så meget vi kan på hver platform i stedet for at vælge den laveste fællesnævner," forklarer han.
"Vi optimerer til hver fysisk enhed. Du har valgt hvilken enhed, du ønsker at bruge, derfor bør vi gøre oplevelsen på din valgte enhed så god som mulig."
Kan fjern-slette
De nye mobile CRM-funktioner inkluderer også en hosted-server-komponent, der leverer administration og sikkerhed.
Det tæller blandt andet mulighed for at slette alle følsomme data via fjernadgang fra enheder, i det tilfælde at de bliver kompromitteret. Som it-administrator bliver det også muligt at gøre alle sine CRM-tilpasninger mobile, uden at man skal til at kode det hele igen, påpeger Dewar.
Hver applikation vil kunne bruges offline og efterfølgende synkronisere med online-systemerne.
Microsoft vil tage 170 kroner (30 dollar) per bruger per måned for denne mobil-service, der giver mulighed for op til tre enheder per abonnent.
rismodellen er udelukkende brugerbaseret uden separate gebyrer for hosted-server-værktøjer.
Microsofts tætteste CRM-konkurrent, Salesforce.com, tilbyder en mobil-app i en light-udgave uden ekstra omkostninger samt en udgave med det komplette sæt af funktioner, der for Unlimited Edition-abonnenter ikke koster noget ekstra, men som for Professional og Enterprise Edition-kunder koster cirka 280 kroner (50 dollar) per bruger per måned.
Roligt tempo
Mens andre CRM-leverandører heriblandt Salesforce.com har været hurtigt ude med at anvende HTML5 til mobile løsninger i håbet om at kunne udvikle en enkelt såkaldt rig applikation, der kan køre på forskellige platforme, så har Microsoft bevidst valgt et mere roligt tempo.
"Vi følger meget nøje med i udviklingen af HTML5 og vi arbejder med det," siger Dewar.
"Det er en meget vigtig udviklingsteknologi. Men vores fokus er på at levere den bedste oplevelse, der er mulig i dag på native enheder."
Microsoft vil sandsynligvis gøre mere med HTML5, efter Windows 8 er udkommet, da det kommende styresystem leverer rigelig understøttelse af HMTL5, tilføjer han.
Den kommende serviceopdatering af både lokale og online-udgaver af CRM-softwaren vil desuden indeholde funktionen Activity Feeds, som vil give brugerne en velkendt strøm Twitter- og Facebook-lignende statusopdateringer med information fra CRM-systemet.
Microsoft planlægger også at tilføje nye business intelligence-funktioner til lokale, såkaldte on-premises-udgaver baseret på visualiseringsteknologien Power View i SQL Server 2012.
Disse funktioner vil på et tidspunkt også blive tilgængelige i online-udgaven, oplyser Dewar.
Oversat af Thomas Bøndergaard