Siebel køber af en af selskabets største konkurrenter på markedet for hostede systemer til kundestyring (CRM), Upshot Corporation.
Købet kommer, få uger efter Siebel og IBM i samarbejde lancerede hostede CRM-tilbud, Siebel Ondemand, der altså kun kom til at konkurrere med Upshot i ganske kort tid.
Siebel betaler op mod 450 millioner kroner for Upshot Corporation og har i samme åndedrag købt selskabet Motiva, der leverer software til bonus-programmer.
I den første tid efter købet vil Siebel yde støtte til begge produkter, men i løbet af et års tid er det planen, at Upshots CRM-produkt og Siebel Ondemand skal smeltes sammen.
Det oplyser selskabets chef for Ondemand-divisionen, Mark Sunday, til CRMdaily.
- Men indtil da vil vi fortsat supportere kunderne i Upshots kundedatabase, forsikrer Mark Sunday over for nyhedstjenesten.
Konsolideringen på markedet for hostede CRM-systemer begynder på et tidspunkt, hvor markedet knap nok har vænnet sig til tanken om at have kundestyringssystemer liggende på servere ude i byen.
Ifølge Mark Sunday har kun to procent af de potentielle kunder på markedet for hostede CRM-systemer taget skridtet og lagt kundestyringen ud. Han erkender derfor også, at det er meget tidligt, at konkurrenterne i det marked nu er i færd med at kannibalisere på hinandens markedsandele, længe før markedet er mættet.