Et af de afgørende kort i forhandlingerne om salget af SAS? IT- selskab, Scandinavian IT Group (SIG), er, hvor længe luftfartselskabet vil forsikre, at det forsætter som kunde i SIG.
Uden SAS som kunde i IT-selskabet forsvinder 90 procent af den nuværende omsætning og dermed en del af interessen for smække betragtelig summer på bordet for selskabet.
En række analytikere, Computerworld Online har talt med, sætter streg under, at prisen for SIG er behæftet med stor usikkerhed, fordi ingen ved, hvor længe SAS vil binde sig som kunde.
Selskabet er ikke meget værd, uden luftfartselskabet forpligter sig til at handle i butikken en årrække.
- Der er store usikkerheder knyttet til prisen, primært fordi SAS står for så meget af omsætningen. Selvom SIG bliver solgt, vil en meget stor del af værdien være tilknyttet SAS. En køber skal være forholdsvis sikker på, at det er ydelser, SIG kan blive ved at levere i fremtiden, siger Brian Børsting, som er aktieanalytiker i Jyske Bank.
Derfor afslår han, ligesom en række af sine kollegaer, også at give sit bud på, hvilke summer der vil skifte hænder via et salg.
SAS villig til aftale
SAS har sat IT-selskabet til salg som led i en store sparerunde i luftfartselskabet, og det er ofte set, at selskaber i den forbindelse sætter deres opgaver i frit udbud for at skære i udgifterne.
Hos SAS vil koncerndirektør John Dueholm ikke afsløre, hvilke konkrete overvejelser selskabet gør sig om bindingsperioder som kunde hos en ny ejer af IT-selskabet. Men han kan ikke forestille sig et salg uden sådan en aftale.
- Det er jo klart, at beslutter vi at sælge, vil en køber forlange en aftale den modsatte vej, så der vil være en aftale, der dækker en given årrække afhængig af forhandlingssituationen. Men vi spiller ikke ud med, hvad den er, siger koncernchefen, som heller ikke vil ud med forhåbninger om, hvad der kan tjenes på et salg.
Potentielle købere holder fast
Indtil videre er Mærsk Data, EDS, CSC, IBM og Tietonator blevet regnet som potentielle købere af SIG. Flere af de spillere er vant til at overtage virksomheder som i udpræget grad baserer deres forretning på de oprindelige moderselskaber.
Administrerende direktør i analysefirmaet IDC Nordic, Per Andersen, tror, købere i den kategori vil holde fast i kampen om SIG trods afhængigheden af SAS.
- Det bliver selvfølgelig alt andet lige taget ind som faktor, men det vil ikke være en show-stopper. I sidste ende bliver prisen afgørende for, om de siger ja eller nej til at købe, siger Per Andersen.
Heller ikke han giver et konkret bud på prisen. Men udover ordlyden i en bindingsaftale mellem SAS og en køber, peger han på, at den store interesse naturligvis også skruer prisen op.
SAS' John Dueholm venter at komme med et oplæg om mulige købere til SAS bestyrelse 11. november.