Artikel top billede

Elgiganten frustreret: Vi mangler iPhones

Elgiganten kunne have solgt 10 til 15 gange flere iPhones, hvis ellers kæden kunne få fat i nogle flere telefoner. Men en særlig ordning står i vejen.

Elgigantens pæne salgstal i julehandelen kunne have været en del bedre, hvis leverancerne af Apples iPhones havde været mere stabile.

Det siger Elgigantens salgschef for telefoni, Mogens Betzer, som samtidig mistænker Apples leveringspolitik for at forskelsbehandle forhandlere.

Han fortæller, at retailbutikker kun sælger Apples hyperpopulære telefon via aftaler med teleudbydere.

Iphone-leverancerne er derfor afhængig af, hvor mange telefoner Apple stiller til rådighed for de enkelte teleudbydere.

I Elgigantens tilfælde er det TDC, som står for abonnementdelen af iPhone-salget.

Og her kniber det med at skaffe det antal iPhone ,som der er brug for i Elgigantens butikker.

»Vi har stadig kunder, der venter på deres iPhone fra før jul. Vi har ikke fået det antal telefoner, som vi har ønsket, og som vi kunne sælge. Det er selvfølgelig problematisk, når man ved, at kunderne står i kø for at få fat på en iPhone. Jeg vil tro vi kunne have solgt ti til femten gange så mange Iphones i ,december,« siger Mogens Betzer.

Han siger, at det ikke er hans indtryk, at alle operatører har de samme udfordringer som TDC.

"Min fornemmelse er, at de store nordiske teleudbydere har lettere ved at få fat på i iPhones. Det er frustrerende, at kunderne bliver holdt som gidsel, hvis der er nogen, der har bedre tilgængelighed på Iphones i Danmark,« siger Mogens Betzer.

Lille fortjeneste

Han peger samtidig på, at Apples stramme prispolitik kun efterlader meget lille fortjeneste til forhandlerne.

Hos Elgiganten er fortjenesten på en iPhone uden abonnement på omkring 1,5 procent, fortæller Mogens Betzer.

Hos den fællesnordiske teleudbyder Telia afviser salgsdirektør Michael Bech, at Apple giver særbehandling til nogle teleudbydere fremfor andre.

»Men de, der sælger meget bliver prioriteret. Vi har solgt mange telefoner i tredje og fjerde kvartal, og så får vi også mange leveret her i første kvartal. Det er Apples måde at honorere de, der gør en indsats og gøre opmærksom på, at det betaler sig at gøre en indsats. Sådan gør alle producenter. Det er der ikke noget nyt i,« siger Michael Bech.

Han oplyser, at Telia i fjerde kvartal nåede index 192 i forhold til det salg, som man oprindeligt havde forecastet over for Apple.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere