Elgigantens pæne salgstal i julehandelen kunne have været en del bedre, hvis leverancerne af Apples iPhones havde været mere stabile.
Det siger Elgigantens salgschef for telefoni, Mogens Betzer, som samtidig mistænker Apples leveringspolitik for at forskelsbehandle forhandlere.
Han fortæller, at retailbutikker kun sælger Apples hyperpopulære telefon via aftaler med teleudbydere.
Iphone-leverancerne er derfor afhængig af, hvor mange telefoner Apple stiller til rådighed for de enkelte teleudbydere.
I Elgigantens tilfælde er det TDC, som står for abonnementdelen af iPhone-salget.
Og her kniber det med at skaffe det antal iPhone ,som der er brug for i Elgigantens butikker.
»Vi har stadig kunder, der venter på deres iPhone fra før jul. Vi har ikke fået det antal telefoner, som vi har ønsket, og som vi kunne sælge. Det er selvfølgelig problematisk, når man ved, at kunderne står i kø for at få fat på en iPhone. Jeg vil tro vi kunne have solgt ti til femten gange så mange Iphones i ,december,« siger Mogens Betzer.
Han siger, at det ikke er hans indtryk, at alle operatører har de samme udfordringer som TDC.
"Min fornemmelse er, at de store nordiske teleudbydere har lettere ved at få fat på i iPhones. Det er frustrerende, at kunderne bliver holdt som gidsel, hvis der er nogen, der har bedre tilgængelighed på Iphones i Danmark,« siger Mogens Betzer.
Lille fortjeneste
Han peger samtidig på, at Apples stramme prispolitik kun efterlader meget lille fortjeneste til forhandlerne.
Hos Elgiganten er fortjenesten på en iPhone uden abonnement på omkring 1,5 procent, fortæller Mogens Betzer.
Hos den fællesnordiske teleudbyder Telia afviser salgsdirektør Michael Bech, at Apple giver særbehandling til nogle teleudbydere fremfor andre.
»Men de, der sælger meget bliver prioriteret. Vi har solgt mange telefoner i tredje og fjerde kvartal, og så får vi også mange leveret her i første kvartal. Det er Apples måde at honorere de, der gør en indsats og gøre opmærksom på, at det betaler sig at gøre en indsats. Sådan gør alle producenter. Det er der ikke noget nyt i,« siger Michael Bech.
Han oplyser, at Telia i fjerde kvartal nåede index 192 i forhold til det salg, som man oprindeligt havde forecastet over for Apple.