Læs også:
Sådan kan du tjene på at udvikle apps
Kan Android virkelig give baghjul til Apples iOS?
Googles Android 4.0-styresystem - også kendt som Ice Cream Sandwich - har blandt andet til formål at skabe større ensartethed mellem de forskellige Android-produkter.
Webselskabet kan dog langt fra selv styrre, hvordan brugerne oplever at bruge Android-produkter, for det handler i lige så høj grad om app-udviklernes arbejde.
Applikationerne skal helst have designs og navigations-mekanismer, der hænger nogenlunde sammen med det bagvedliggende styresystem.
Google har naturligvis også en interesse i, at det stigende antal app-udviklere følger design-principper, der resulterer i apps, brugerne kan lide at bruge både visuelt og funktions-mæssigt.
I et forsøg på at sikre det har Google nu frigivet nye design-guidelines til udviklerne.
Disse principper skal følges
Google peger selv på tre grundlæggende værdier, der ligger bag Androird-styresystemet - og som selskabet gerne ser, at udviklerne også forsøger at leve op til.
Det handler blandt andet om det æstetiske, eksempelvis layout og typografi:
"Præcis som med et godt værktøj, bør du med din app stræbe efter at kombinere skønhed, simplicitet og formål for at skabe en magisk opvelse, der er smertefri og kraftfuld," skriver Google blandt andet til udviklerne.
For at sikre et mere ensartet design, introducerede Google med Ice Cream Sandwich blandt andet en ny skrifttype - Roboto - der matcher selskabets krav til design og fungerer på skærme med høj opløsning.
Udover det æstetiske peger Google på, at simplicitet er en afgørende værdi.
Et eksempel er, at Google ønsker mindst mulig forvirring. Derfor lyder et konkret råd, at udviklerne altid vælger både en on- og off-knap, hvis brugerne skal kunne slå noget til og fra i en app.
Samtidig peger Google på, at man som udvikler også altid bør stræbe efter at imponere brugerne.
"Din app bør på samme tid føles både personlig og give folk adgang til superb teknologi med klarhed og elegance," lyder det fra Google.
Googles Android er ofte blevet kritiseret for at være for fragmenteret en platform.
Problemet ved det kan blandt andet være, at udviklerne ikke uden videre kan designe en app, der virker på alle Android-enheder, og at brugerne oplever styresystemet og apps forskelligt, afhængigt af om det sidder med det ene eller det andet produkt i hænderne.
Du kan se de konkrete design-guidelines her.
Læs også: