TDC fortsætter sin sejrsgang på det danske ADSL-marked og sidder efter årets første seks måneder på 82 procent af markedet.
Et år tidligere var markedsandelen 79 procent, og teleselskabet sidder tungt på et marked i vækst.
På et år har 158.000 danskere valgt at købe en ADSL-forbindelse, og kun godt hver tiende har fundet frem til andre leverandører end TDC, viser nye tal fra IT- og Telestyrelsen.
En af disse leverandører er Cybercity, der på et år har vundet godt 10.000 kunder, og det går an, mener administrerende direktør Henrik Clausen.
- Man kan godt få kunder, hvis man kører kampagner, ligesom vi har gjort det, men der er helt klart en vis træghed i markedet, siger han.
Afventer hjælp
Hos Cybercity afventer man fortsat hjælp fra myndighederne til at gøre noget ved TDC's dominans.
- Den tiltagende monopollignende tilstand er jo fortsat, og det er bemærkelsesværdigt. Men vi går ud fra, at der sker noget i efteråret, siger Henrik Clausen.
Han henviser til den politiske aftale, der blev indgået i foråret med henblik på at øge konkurrencen og gøre livet lettere for TDC's konkurrenter på ADSL-markedet. Aftalen skulle føre til konkrete tiltag, og det er dem, konkurrenterne går og glæder sig til.
- Vi har stadig fokus på de gebyrer, vi skal betale til TDC, og de processer, der skal udføres mellem os og TDC, når vi skal have sluttet nye kunder til nettet. Markedet er nu også så stort, at vi i stigende grad oplever at overtage kunder fra konkurrenter, og det mangler vi nogle processer til at kunne håndtere på en god måde, siger Henrik Clausen.
Den tredje af de oprindelige tre ASDL-udbydere, Tiscali, står nærmest stille med en tilgang på kun godt 1.500 kunder på et år.
En ny spiller på markedet er Tele2, der siden foråret har solgt ADSL-forbindelser til danskerne. Ved udgangen af første halvår havde under 5.000 kunder imidlertid taget imod det tilbud, viser tallene fra IT- og Telestyrelsen.
I alt havde 391.000 danskere ved udgangen af første halvår en ADSL-forbindelse.