TDC taber kampen om mobilkunderne

TDC Mobil har på et halvt år mistet 60.000 kunder, og markedsandelen rasler ned. Telekoncernen er langt fra sit mål om at vinde halvdelen af mobilmarkedet, viser tal fra IT- og Telestyrelsen.

TDC-topchefen Henning Dyremoses plan om at vinde 50 procent af mobilmarkedet er langt fra at blive virkelighed.

Ifølge nye tal fra IT- og Telestyrelsen havde TDC Mobil ved udgangen af andet halvår således kun en markedsandel på 35 procent.

For et år siden havde TDC Mobil 39 procent af kunderne.

Kundetallet hos det store mobilselskab er raslet ned med 60.000 på et halvt år, men Dyremose kan i stedet glæde sig over sin investering i en aktiepost i lavprisselskabet Telmore.

Her stiger kundetallet næsten dobbelt så hurtigt, som kunderne flygter fra TDC. Telmore har på et halvt år vundet 118.000 kunder, der ikke betaler abonnement og betaler deres forbrug forud over nettet.

Telmore har med denne recept formået at øge sin markedsandel fra tre til syv procent på blot et år.

Landets næststørste mobilselskab, Sonofon, har ligesom TDC problemer med sine kunder. Efter flere års uafbrudt kundetilgang, måtte selskabet i årets første halvår tage afsked med 27.000 kunder.

Oranges kunder taler mere

Mobilselskaberne interesserer sig imidlertid ikke længere så meget for, hvor mange kunder de har, men kigger derfor mest på kundernes forbrug.

Her har Sonofon de bedste kunder, der i gennemsnit talte i 515 minutter i årets første halvår. På andenpladsen kommer TDC Mobils kunder med 470 minutter, mens Orange har succes med sit projekt "hold på de gode kunder".

Oranges kunder talte således i 452 minutter, hvilket er næsten 30 procent mere end for et år siden. Hele markedet for taleminutter er kun vokset med otte procent.

I bunden møder man her Telmore, Debitel og Telia. Det svenske mobilselskab har - måske på grund af sit Xpress-abonnement, hvor kunderne sender gratis SMS-beskeder - ikke formået at få sine kunder til at tale mere end 336 minutter i årets første halvår.

For Telia er der dog tale om en pæn vækst, og selskabet har således overhalet Telmore, hvis kunder i gennemsnit talte i 319 minutter. Det tal skal dog tages med et gran salt, når der tales om et selskab med Telmores vækstrater. Her er der kommet mange nye kunder til i halvåret, som ikke har nået at skabe et forbrug endnu.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de it-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

06. november 2024 | Læs mere


Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de it-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

12. november 2024 | Læs mere


Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

13. november 2024 | Læs mere