Læs også:
Nu sker det - nye topdomæner er en realitet
Torsdag den. 12. januar er dagen, hvor vi atter vender en side i nettets historie.
Domæne-efternavne som .com og .dk får følgeskab af en kæmpe klase nye domæner, der kan være alt fra firmanavne til geografiske placeringer.
De såkaldte generiske top-level-domains (gTLD) gør det muligt for eksempelvis store firmaer at sikre sig et lille hjørne af nettet med sit eget dørskilt. Lego kunne meget behændigt reservere .lego.
Mens ansøgningsrunden endnu ikke er afsluttet, er det svært at finde firmaer, der vil fortælle om deres planer om at investere i et selvstændigt og dyrt domæne.
Men ifølge domænerådgivere Netnames - det tidligere Speednames - er der en lille men voksende interesse for domænerne.
Firmaet er også klar til at sende ansøgninger for danske kunder, fortæller direktør Jørgen Christensen uden at ville sætte navne på.
Men faktisk fraråder firmaet mange af sine kunder at købe en domæneendelse, der matcher firmanavnet.
"Vi har rådet en hel del af vores kunder til ikke at investere i de nye gTLD. Det har vi gjort, fordi vi som eksperter på området mener, at du som virksomhed eller organisation skal være af en bestemt støbning, hvis de nye gTLD'ere skal give mening for din forretning. Det er især virksomheder, som er 'first movers' på nettet, der får kreative muligheder med de nye gTLD'ere," siger Jørgen Christensen.
Hvem har egentlig brug for det?
Det koster 185.000 dollars at ansøge om et domæne - over en million kroner. Gebyret skal betales, uanset om man får navnet, eller hvis ICANN giver afslag.
Det sætter en naturlig grænse for, hvilke firmaer og organisationer, der hiver tegnebogen frem.
Men hvem er det egentlig, der burde se en fremtid i at købe sit eget gTLD?
"Det kunne være et firma som Lego. Det er i hvertfald især relevant for dem, der har consumer brands. Og virksomheder der gerne vil være frontrunners på onlinedelen. Der kommer sikker mange gode eksempler på kreativ udnyttelse med tiden."
"For nogle vil det også give mening at købe ud fra et prestige- eller marketing-hensyn. Hvis man stiller det op mod en stor tv-kampagnen, så begynder det at se helt fornuftigt ud," siger Jørgen R. Christensen, der er administrerende direktør Group NBT A/S, der ejer Netnames.
Han henviser til, at alt med en ip-adresse jo kan få en webadresse, og det vil kreative marketing- og branding personale måske udnytte.
"Men så er der også den indlysende brug af gTLD for store virksomheder med kontorer i mange lande. De kunne bruge det til at skabe deres egen infrastruktur. Man kunne også bruge det eksternt, så bilproducenter kunne give sine kunder, agenter og forhandlere deres egen emailadresse," siger Jørgen Christensen og indrømmer, at det kun vil være de meget store firmaer i Danmark, for hvem det er oplagt at investere.
I udlandet har både Canon og Deloitte har allerede sagt, at de er interesserede i at håbe deres egne gTLD - for eksempel .canon.
Ansøgningsprocessen åbner på torsdag d. 12. januar og er åben frem til 12. april. Det forventes, at en typisk sag tager ni måneder at behandle. Når ansøgningsviduet lukker den. 12. april, er der ikke lagt nogle planer for, hvornår næste mulighed for at købe et af de dyre domæner igen opstår.
Læs også: