Softwareproducenten Microsoft kan sagtens komme til at dominere dele af telemarkedet inden for nogle år, vurderer analysefirmaet IDC i en rapport.
Det kan ske i takt med, at virksomheder og private flytter deres telefoni over på internettet.
Her er det nemlig ikke det tekniske udstyr, hardwaren, der udgør forskellen på et smart og et usselt telefonsystem, men derimod softwaren, som er Microsofts spidskompetence.
Software-anliggender
Vil brugeren kombinere sin mailboks med sin telefonsvarer, er det for eksempel et software-anliggende.
Det samme gælder, hvis telefonien skal krydses med instant messaging, eksempelvis Microsofts egen MSN Messenger, eller hvis telefonsystemet skal integreres med kundestyrings-software i en virksomhed.
Hvis IDC får ret, vil traditionelle virksomheder inden for internet-telefoni (VoIP) som Cisco, Avaya, Alcatel, Siemens, Nortel og 3Com møde skarp konkurrence.
- Disse nye kombinerede funktioner udgør den logiske afslutning på konvergensen mellem IT og telefoni, siger Tom Valovic, direktør for IDC's afdeling for internet-telefoni.
Udbredelsen af internet-telefoni har endnu ikke levet op til de tårnhøje forventninger, som analysefirmaer tidligere har stillet i udsigt, men IDC fastholder, at efterspørgslen nok skal komme.