Taxikunder i København behøver ikke længere stirre tomt ud gennem ruderne på Mercedes'en, mens de lader sig transportere rundt i byen.
Et samarbejde mellem flere forskellige virksomheder gør det nu teknisk muligt at få friske nyheder leveret på en højtopløselig TFT-skærm, som i øjeblikket er placeret mellem forsæderne på 50 københavnske taxier.
Døgnet rundt sendes nyheder inden for kategorierne indland, udland, erhverv, kultur, sport og lokale nyheder fra København.
Passagererne kan også blive opdateret med aktuelle valutakurser og renter samt kurser på aktiebørserne i ind- og udland. Når de europæiske børser er lukket, vises kursudviklingen i de amerikanske aktieindeks.
Opdateres med GPRS
Servicen er reklamefinansieret, og kun når taxametret er slået til, skal annoncøren betale for at få sine budskaber ud til passagererne på bagsædet.
En stor skærm mellem forsæderne viser nyheder og reklamer til passagererne. Foto: Newscab |
Alle taxierne er permanent tilsluttet mobilselskabet Sonofons net via en terminal med datateknologien GPRS og en computer med selvstændig IP-adresse.
Ud i Europa
Firmaet bag konceptet, Newscab, mener, at taxikunderne er de optimale mennesker at påvirke med reklamer.
Kunderne befinder sig nemlig i en biograflignende eksponeringssituation, hvor der er mørkt, stille og en fokuseret opmærksomhed mod reklamerne, men som i taxien kombineres med fordelene ved udendørs-reklamer, som påvirker folk indirekte på gader og stræder.
Newscabs direktør og stifter, Egon Jensen, har selv spyttet et millionbeløb i udstyret til de første 50 taxier, som har været gratis for vognmændene. Stifteren, som blandt andet har tjent sine penge på ejendomsinvesteringer, forventer at kunne leve af reklameindtægterne.
Han er dog gået i samarbejde med Mercedes' finansieringsselskab, så vognmændene fremover kan købe nyhedsskærme og mobiludstyr sammen med det øvrige udstyr til deres nye taxi. Til gengæld får de så del i reklameindtægterne.
Egon Jensens mål er at udstyre omkring 500 taxier herhjemme med nyhedsskærme. Derefter vil han eksportere konceptet til øvrige europæiske hovedbyer, hvor han forestiller sig, at lokale reklamevirksomheder skal stå for driften.