Det er en god forretning at sælge mobilabonnementer, hvor kunderne kan sende alle de SMS-beskeder, de har lyst til - gratis.
Det fastholder Telias danske mobilselskab som en reaktion på teleanalytikeren John Strands udtalelser tidligere torsdag om Telias Xpress-abonnement.
- Jeg tør godt sige, at vi tjener penge på det abonnement, siger salgs- og marketingdirektør Roar Seeger, Telia Mobile.
Kunderne betaler 120 kroner om måneden for abonnementet og kan derefter frit sende SMS-beskeder.
Hver gang en SMS sendes til en modtager hos et andet teleselskab, skal Telia betale 20 øre til selskabet for ulejligheden.
- Telias kunder får en abnorm adfærd, fordi de sender flere SMS'er ind i konkurrenternes netværk, end de modtager, sagde teleanalytikeren John Strand, Strand Consult, tidligere torsdag til Computerworld Online.
Danner communities
Med en markedsandel på blot 11 procent skulle man tro, at små 90 procent af SMS-beskederne sendes til kunder hos andre selskaber end Telia, men sådan forholder det sig ikke, påpeger salgs- og marketingdirektøren.
- Vi kan se, at vores kunder nærmest danner communities, hvor de opfordrer vennerne til også at blive kunder hos os, så de kan sende gratis SMS'er til hinanden, siger Roar Seeger.
Hvad Telias kunder sender af SMS-beskeder til hinanden, koster stort set ikke selskabet noget.
Taler og skriver meget
Han fremhæver i øvrigt, at Telias Xpress-kunder er storforbrugere af andet end SMS-beskeder, og at de også taler mere end gennemsnittet af mobilforbrugerne.
Samtaleprisen på 1,20 kroner i minuttet ligger over, hvad lavpris-selskaberne forlanger for samtaler, og det hjælper på Telias indtjening.
Telia har siden lanceringen i april fået omkring 100.000 kunder på Xpress-abonnementet, oplyser Roar Seeger.
Det har hjulpet på omsætningen i mobilselskabet, men underskuddet før afskrivninger er stadig højt med 83 millioner kroner på blot tre måneder, fremgår det af et kvartalsregnskab fremlagt torsdag.