Sony har netop underskrevet en aftale om at forvandle den enormt populære spilserie Assassin's Creed til en film. De forskellige spil i Assassin's Creed serien er solgt i mere end 30 millioner eksemplarer og det har givet spilfirmaet Ubisoft en meget stor vægt i forhandlingerne med Sony.
Ifølge magasinet Vulture har Ubisoft fået helt uhørt stor kontrol over projektet; stort set alle aspekter af den kommende filmproduktion - lige fra budgettet og manuskriptet til skuespillerne og udgivelsesdatoen - skal godkendes hos Ubisoft først.
Det har chokeret Hollywood, at et spilfirma kan få så omfattende kontrol over et filmprojekt.
"Selv Steven Spielberg kan ikke få en sådan aftale," siger en Hollywood-insider til magasinet.
En anden Hollywood-agent mener, at projektet på forhånd er dødsdømt - for parterne kommer til at skændes i en uendelighed om projektets detaljer.
"Hele Ubisoft/Sony aftalen er spild af papir, blæk og tid. Den indflydelse som Ubisoft har fået betyder at filmen aldrig - og jeg mener aldrig - bliver lavet," lyder kommentaren.
Flere andre store filmselskaber som Universal og Warner Bros har angiveligt afvist at give Ubisoft så omfattende kontrol over et sådant projekt.
Filmbosserne ryster på hovedet over, at Ubisoft vil diktere hvordan filmen skal laves - og om nødvendigt forbeholder sig retten til at trække stikket til hele projekt. Det er et mareridt for et filmselskab, der skal investere et stort millionbeløb i et nyt filmprojekt.
Men Sony forklarer aftalen med, at Ubisoft selv investerer et stort beløb i filmproduktionen og derfor har fået yderligere kontrol over projektet.
Sony investerer kun en brøkdel af det, som det normalt koster at udvikle en film - og får samtidig adgang til det populære Assassin's Creed franchise. Så måske er aftalen ikke helt så dårlig for Sony, som man måske skulle tro.
Måske forsøger Ubisoft at undgå den samme fiasko, som ramte sidste års filmatering af et andet spil fra firmaet, Prince of Persia.
Hvis man ser bort fra Tomb Raider- og Resident Evil-filmene, skal man lede længe for at finde succesfulde filmatiseringer af computerspil. Listen over fiaskoer er lang: Final Fantasy: The Spirits Within, Max Payne, Mortal Kombat, Street Fighter, Bloodrayne, Alone in the Dark.
Det ser ud til, at Hollywood og spilbranchen har svært ved at finde sammen. De store filmselskaber har uden held forsøgt at få lov til at filmatisere kendte spilserier som Call of Duty eller Grand Theft Auto - men spiludgiverne ser ingen grund til at ødelægge deres milliard-forretning med dårlige film.
Microsoft forsøgte selv at udvikle et manuskript til en film baseret på spillet Halo og stillede store krav til filmproducenterne, men projektet blev aldrig til noget.
Sony udvikler også selv en film baseret på sit spil Uncharted: Drake's Fortune - og her har man endda filmselskab og spiludgiver i samme hus - men dette projekt har også en uvis fremtid.