Læs også:
Streaming-tjenesten Spotify på vej til Danmark
Spotify-ansatte tjener kassen på firma-aktier
Spotify oplyser i dag, at danskere nu kan downloade og bruge den populære musiktjeneste. Se mere på Spotify.dk.
På Spotify kan man for et fast månedligt beløb streame millioner af sange. Lignende tjeneste er allerede i spil hos WiMP og TDC Play. Spotify adskiller sig ved at have en reklamefinansieret gratis-tjeneste.
Spotify åbnede i Sverige i 2008, og er i dag til stede i USA og på flere europæiske markeder. Åbningen i Danmark har ladet vente på sig. Først på grund af en fastfrossen dialog
på grund af krav om høje takster fra KODA. I år har KODA lempet sin prispolitik, hvilket har lokket Spotify til bordet igen.
Et åbent alternativ
Spotify har fået mange brugere på grund af åbne API'er, der gør det muligt at bygge tjenester sammen eller oven på streamingtjenesten. Nogle af de tjenester er Spotibot, der kan lave spillelister ud fra dine yndlingskunstnere, og danske Stalkify, som laver lister ud fra andres lyttemønstre i Last.fm.
Hos TDC Play og WiMP fokuseres der mere på en redaktionel anbefaling af nyt og gammelt musik.
Tæt venskab med Facebook
I forbindelse med Spotifys landgang i USA har Spotify lavet et meget tæt venskab med Facebook. Det er nu kun muligt at oprette sig, hvis man har eller opretter en Facebook-profil. Noget der har givet anledning til utilfredshed blandt ellers loyale kunder.
Men Facebook-integrationen kan gøre det lettere at få fodfæste i Danmark, hvor der er over to millioner Facebook-brugere.
"Spotify bliver en del af vores almindelige markedsføring, hvor vi også bruger TDC Play og WiMP, men det er klart, at meget af kommunikationen i forhold til Spotify kommer til at ligge på Facebook kva deres integration. Vi har rigtig meget planlagt på det område," siger Lasse Westi, digital business director hos Sony Music Entertainment.
Det danske kontor har også fået en masse erfaring fra sine søsterkontorer i Sverige og Norge, hvor Spotify har været tilgængelig i længere tid.
I den kommende tid vil der blive skruet op for markedsføringen af Spotify. Coca Cola medvirker i en kampagne, der skal sprede budskabet. Kioskkæden 7Eleven oplyser, at man fra i dag sælger kuponer til at opgradere sit abonnement hos Spotify.
Læs mere om Spotify og dertes forskellige prismodeller på PC World.dk.