»Hensigten er, at en forhandler, der har en kunde, som for eksempel er interesseret i at få et ERP-system, skal kunne henvise til os, hvis ikke han selv har ekspertisen til at sælge eller implementere en sådan løsning. Så kan vi levere henvisningen videre til en anden partner, som måske med vores hjælp kan sælge kunden en Oracle-løsning. På den måde kommer de to partnere til at indgå i et samarbejde med Oracle som formidler. Det er til glæde for dem begge, og hele transaktionen bygger på tillid mellem parterne,« beretter Bo Nielsen, salgsdirektør og kanalansvarlig for Oracles e-business-løsninger, der omfatter blandt andet ERP- og CRM-software.
Partnerne kan oplyse om de interesserede kunder på en ny internet-portal, hvor man desuden kan søge på løsninger og de partnere, som har udført dem.
Bo Nielsen afviser ikke, at det er de strammere økonomiske tider, som har kaldt de nye kanaltoner frem hos softwaregiganten, der tidligere har haft et lidt blakket ry for sit forhold til kanalen.
»Før var markedet nemmere. Nu skal vi være mere ydmyge. Derfor har vi strammet op for at kunne give bedre tilbud til vores partnere. Og for at gøre vores interesse for partnerne mere synlig,« siger han.
Flere detaljer om Oracles nye initiativ i næste nummer af Computer Reseller News, der udkommer på onsdag.