Finanskrisen har været en særdeles lukrativ forretning for DCS i Århus. Mens en lang række mindre distributører har lidt under stramme kreditter og konkursramte forhandlere, har Århus-distributøren haft et rekordår. I de 12 måneder frem til slutningen af juni 2009, har DCS fået et overskud på 16,8 millioner kroner før skat.
»Vi har det bedst i krisetider,« fortæller Jørgen Pedersen, der er administrerende direktør og ejer af DCS.
Omsætningen er ikke oplyst i regnskabet, men Jørgen Pedersen fortæller, at han i kalenderåret 2009 solgte for 390 millioner kroner. Dermed er det en særdeles god forretning af være DCS. Mens distributør som Actebis kun kan sende en halv krone for hver 100 kroner solgte varer, kan Jørgen Pedersen glæde sig over et overskud der er på op imod fire procent af omsætningen.Jørgen Pedersen understreger, at det gode resultat i DCS skyldes godt købmandskab for handel med it-produkter.
»DCS er kun et salgsselskab,« bedyrer han.
Resten af regnskabet er også rosenrødt. Egenkapitalen er på 23 millioner kroner, og det får DCS egenkapital til at være 50 procent af den samlede regnskabsbalance.
»Vi er usædvanligt godt polstret,« fastslår Jørgen Pedersen.
Højdespringer
DCS fik i CRNs Imageundersøgelse i december særdeles gode karakterer fra forhandlerne, der satte pris på distributørens gode priser og fine rådgivning. Samlet røg DCS op på en sjetteplads i imageundersøgelsen. De forhandlere, som efterfølgende CRN interviewede fortalte om en distributør, der havde varer, der gav god avance i butikkerne og som kunne give gode råd om hvordan man skulle behandle kundeklager.
Det fik Jørgen Pedersen til at forklare sin succes i CRN’s Imagetillæg:
»Vi har ekstremt fokus på at finde interessante varer vi kan sætte i vores butik. Mens Actebis er som Bilka med masser af varer, er vi Netto, der har et fornuftigt sortiment, hvor vi er konkurrencedygtige på prisen,« sagde han dengang til CRN.