Lanceringen af Smarttalk den 2. januar 2003 blev dog en bekostelig affære. Oprindeligt var det planen, at lavpris-konceptet skulle give overskud allerede i 4. kvartal, men den plan er nu rykket mindst et år. Det skyldes den hidsige priskrig på mobilminutter, der har hersket den seneste tid. Da Smarttalk blev sat i søen var minutprisen 1,15 kroner. Nu er den nede i 85 øre.
»Det koster for ethvert selskab, at skulle barbere 30 procent af sine forventede indtægter af. Det siger sig selv. Vi har aldrig tidligere oplevet så mange prisfald. Konsekvensen er, at man må vælge om man vil være med eller trække sig. Vi vil være med, men det betyder at der går længere tid før Smarttalk bliver en overskudsforretning,« forklarer Per Lyngbak Nielsen, adminitrerende direktør i Debitel Danamrk.
Efter en stilstand i priskrigen på nogle måneder, blæser Debitel-chefen på ny til krig:
»Prisskruen skal have endnu en tand. Men vi er dernede nu hvor en prissænkning på fem øre ikke flytter det helt store. Derfor vil vi lancere nogle mere kreative priskampagner,« forklarer Per Lyngbak Nielsen, der ikke vil uddybe hvad, han helt præcis mener med det. Han forklarer dog, at der kun er to elementer at konkurrere på: Minutprisen og sms-prisen.
To mobilselskaber ude af Danmark om et år
Debitels formål med priskrigen er, at øge presset på de konkurrenter, som endnu ikke har plusser i regnskabet.
»De tålmodiges penges tid er ovre. Aktionærerne kræver overskud, og det gør de også hos de af vores konkurrenter, som efter mange år stadig taber penge. Konsolideringen er slet ikke slut endnu. Om 12 måneder tror jeg kun, at der vil være to af henholdsvis Telia, Orange, CBB og 3 tilbage i Danmark,« fortæller Per Lyngbak Nielsen, der i øvrigt ikke er afvisende over for, at Debitel Danmark selv vil deltage aktivt i konsolideringen.
»Det er mit mål, at vi i 2007 har fordoblet omsætningen, så vi runder to milliarder kroner. Om vi gør det af egen kraft eller via omkøb, er egentlig lige meget for mig, så længe vi har overskud. Jeg ville gerne have haft fingrene i Telmore, men prisen var simpelthen for dyr set i forhold til hvor mange penge selskabet tjener,« fortæller Per Lyngbak Nielsen.
TDC betalte i januar i alt 400 millioner kroner for Telmores 460.000 kunder. I 2002 gav Telmore et overskud på 30 millioner kroner.