Afmatningen i it-markedet kan ses i det seneste årsregnskab fra hardware og supplies-distributøren MM Distribution, som endte med et minusresultat før skat på 108.000 kroner mod et plus året før på 862.000 kroner.
Ifølge direktør Mads Darboe har distributøren det seneste år desuden brugt mange kræfter på opbygningen af toner-brandet MM Printersupplies. Samtidig har distributøren gennem store dele af 2010 været ramt af leveranceproblemer fra producenten Nvidia. Det har alt i alt betydet mindre fokus og faldende omsætning i forretningen, fortæller han.
MMs nye toner-konceptet er i øvrigt bygget op omkring indsamling af brugte printerpatroner, som foregår via cirka 40 af MM Distributions egne forhandlere eller direkte fra erhvervskunder eller offentlige institutioner. De tomme patroner bliver derefter sendt til genopfyldning hos specialproducenter i udlandet. De kan så sendes på markedet oven i købet med godkendelse fra Svanemærket.
»Det har været en udfordring at bygge det op. På grund af kravene fra Svanemærket bruger vi udelukkende europæiske leverandører, og vi har nu Nordens største sortiment inden for genfremstilling af printer-patroner,« siger Mads Darboe, som i dag har mere end 600 varenumre indenfor toner og blæk til printere, som vel at mærke kan sælges betydeligt billigere end de originale varer.
»Prisen for kunderne er typisk mellem en tredjedel og halvdelen af prisen for originalvarer. På samme måde er forhandleravancen på originalvarer typisk på fem til ti procent, mens vi kan give en avance på lasertoner på 20 til 30 procent og 40-50 procent for inkjet-produkter, siger Mads Darboe.