Artikel top billede

Redaktøren mener: Hvordan ser det lige ud fra kundens side?

Hvordan forholder man sig til producenternes cloud-pres? Hvordan gebærder man sig, når kunderne vil have iPads og smartphones, der kan bruges med resten af deres it-løsninger? Og hvordan manøvrerer man i et farvand, hvor de store spillere; det være teleoperatører eller producenter, prøver at hive al forretning in-house?

I efterdønningen af krisen og producenter, der skriger CLOUD så højt, at man ikke kan høre andet, virker det som om, at hele branchen er truet af undergang.

Men som de forhandlere og distributører jeg taler med, siger: »Vores rolle har jo altid været under pres.«

»Vi har altid måtte søge nye måder at drive forretning på. Sådan er branchen jo,« som en forhandler udtrykker det.

Distributørerne tror på, at selv med cloud-applikationer vil der være bruge for distribution ud mod kanalen. Også forhandlerne er bevidste om, at deres rolle er under forandring. Ligesom dem tror jeg pragmatisk på, at det nok ender med en hybrid-model, der blander cloud og smart devices med mere traditionelle løsninger.

Den størte udfordring ligger i virkeligheden hos producenterne, der virker mindre afklaret om deres roller.

Især når det gælder cloud ligger meget fokus på selve fænomenet. Det virker næsten som om, de har glemt, hvad kunderne skal bruge det til. Alle råber: »vi kan cloud.« Men hvad er cloud? Dybest set er det budskab tomt og ligeså meningsfyldt, som hvis bilproducenter gav sig til at køre store kampagner, hvor hovedbudskabet var, at deres biler kan køre på vejen.

Producenterne synes i øjeblikket alt for fokuserede på deres datafabrikker og teknologi. De glemmer, at forholde sig til, hvad kunderne har brug for, og at kanalen er en ressource i forhold til det. For at vende hyppigt brugte producent-ord mod producentleddet selv: Så glemmer producenterne i høj grad at tale om løsninger, men taler i stedet om teknologi.

Det ser jeg i virkeligheden som kanalens største problem lige nu.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. marts 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere