Skiftet fra Xerox til Canon har været en dyr fornøjelse for printforhandleren Digital House, som kom ud af 2009 med et underskud på 9,5 millioner kroner før skat mod et plus på 9,7 millioner året før. Underskuddet betyder, at Digital House gik ind i 2010 med en negativ egenkapital på knap tre millioner kroner.
Direktør i Digital House, Jesper Stahl, fortæller, at det voldsomme underskud er udtryk for, at man i kølvandet på Canons overtagelse i september i fjor har valgt at vaske tavlen ren. Det har udløst store afskrivninger, engangsinvesteringer og udgifter til serviceaftaler for gamle Xerox-kunder, og det slår alt sammen negativt igennem i regnskabet.
»Vi har valgt at tage skraldet en gang for alle. Men vi opererer stadig ud fra en multibrandstrategi, hvor samarbejdet mellem HP og Canon giver os et godt udgangspunkt for at bevare en stærk position i markedet,« siger Jesper Stahl.
Både internt og ekstern har skiftet fra Xerox til Canon desuden krævet hårdt arbejde for at indarbejde nye arbejdsgange og fastholde og udbygge kundegrundlaget, siger han.
»Vi har oplevet en stop op-effekt ved at gå fra et brand til et andet, og vi har brugt mange kræfter på at etablere en ny pipeline,« siger Jesper Stahl, som dog glæder sig over, at Digital House som Canon-forhandler har fået adgang til et bredere produktudbud, hvilket igen gør det muligt at sælge mere til hver enkelt kunde.
Ifølge direktøren har medicinen allerede virket med et overskud i første halvår på 2,6 millioner kroner.
Digital House har en fortid som en del af den nu detroniserede it-investor Asger Jensbys imperium, JMI Invest.