Når regnen bare siler ned, og der kun er genudsendelser på color-tv'et, så behøver man ikke få våde sokker af turen ned til nærmeste Blockbuster eller tankstation efter en videofilm.
Kunderne hos Dansk Bredbånd - det tidligere Bredbandsbolaget - kan i hvert fald slippe for regndråberne, da selskabet nu officielt har lanceret sin video-on-demand-tjeneste.
Det betyder, at kunderne nu helt lovligt kan se film via deres bredbåndsforbindelse.
Filmene streames med 1 Mbit/s i MPEG4 format. Det giver en kvalitet, der ligger mellem VHS og DVD.
Det koster mellem 20 og 40 kroner at leje en film gennem tjenesten, som benytter Microsofts såkaldte Digital Rights Management. Kunderne kan leje filmene i 24 timer, hvorefter licensen udløber.
Det kræver derfor Microsoft Windows Mediaplayer 9 at benytte tjenesten.
- Microsofts Digital Rights Management var den løsning, som kunne skaffe den tryghed, som filmselskaberne ville have, for at gå med i projektet, siger administrerende direktør Kim Sonne, Dansk Bredbånd.
En aftale med blandt andet distributionsselskabet Angel Film har sikret Dansk Bredbånd adgang til nye danske film, som eksempelvis "Okay" og "Humørkortstativsælgerens søn". Men Dansk Bredbånd vil også satse på at fylde repertoiret med ældre klassikere.
- Udover de nye film, satser vi på en nicheforretning med ældre titler, som du ikke finder i andre videobutikker, siger Kim Sonne.
Han forventer, at der vil være et konstant, skiftende udbud på mellem 100 og 200 film på tjenesten.
Kunderne har haft adgang til tjenesten den sidste måned, hvor systemet er blevet testet i fuld skala. Her har de kunder, som har lejet film, sjældent lejet mere end en enkelt film eller to, men ifølge direktøren er succeskravet heller ikke meget større.
- Hvis hver af vores kunder i snit lejer en film om måneden hos os, så vil vi være meget tilfredse, siger Kim Sonne.