(Opdateret) Hvor Kerfi for et år siden solgte IBM hardware og software for nul kroner vil man i fremtiden hente mellem 40 og 50 procent af sin omsætning på enterprise-markedet (unix-servere) fra IBM. Kerfis samlede omsætning lå i 2005 på 142 millioner kroner.
»Hos IBM kan man som partner være sin egen købmand og selv drive forretningen, hvor mange af de andre leverandører selv går ud og lukke de store ordrer,« siger Carsten Egeberg, direktør for Kerfi.
Direkte adspurgt, om han har opgivet sin hidtidige troskab mod HP på grund af kanalkonflikter, svarer Carsten Egeberg:
»Ingen kommentarer.«
Han udyber efterfølgende:
"Det er ikke muligt at lave tilstrækkelig forretning med en enkelt partner i enterprise-området, og samtidigt føde den organisation som er nødvendig for at være en seriøs spiller. Konflikter er der altid, og konkurrence med leverandøren er et tilbagevendende problem. Det vigtigste er dog at der er rene linier og vi ved hvor vi har hinanden," lyder det fra Kerfi-direktøren.
IBM's Lars Kristensen vil gerne kommentere IBMs kanalkonflikter. Dem er der nemlig meget få af, siger han.
»Vi har en fire fem store kunder, som køber direkte, men det er meldt åbent ud til partnerkanalen, fortæller Lars Kristensen.
Tidligere var den kun en mindre del af Ibis danske Unix-salg, der gik gennem kanalen. I dag har kanal-delen rundet de 90 procent og målet er er lande på 95 procent.
»Vi har erkendt, at hvis skal vækste, så SKAL vi gennem kanalen,« siger Lars Kristensen.
Læs mere i det trykte CRN, der udkommer i dag.