Mens producenter og distributører i stigende gad bliver nordiske, og frivillige kæder i stigende grad slår sig sammen, som det ses med Experts rolle i konsolidering og etableringen af den nye svenske frivillige forhandlerkæmpe indenfor forbrugerelektronik, Elon Elkedjan Logistic, så forholder CBC sig passiv.
»Vi går ikke efter internationale eller nordisk samarbejde. VI er i hvert fald ikke opsøgende. Det ville måske være noget andet, hvis nogen kom til os. Men vi har ikke resurser til at løbe et samarbejde i gang,« siger CBC-kædens direktør Peder Hvejsel.
Han har svært ved at se, hvad CBC-kæden kan vinde ved at gå efter et nordisk samarbejde.
»Hvis tager udgangspunkt i detailhandlen, så synes jeg der findes flere mislykkede forsøg med Coop, som det mest spektakulære. Man skal huske, at der skal være både effekt og synergi ved sådan et samarbejde,« siger Peder Hvejsel.
CBC er dog ikke isoleret i et elfenbenstårn, og har da også haft dialog med for eksempel den europæiske kæde Euronics, der er en del af det svenske EEL-samarbejde.
»Euronics passer ikke helt til os. Det er mere hvidevarer og ren forbrugerelektronik,« siger Peder Hvejsel.
Han mener ikke, at CBC-kæden oplever et ydre pres, som kæden nødvendigvis bør reagere på. Og ser derfor heller ikke noget problem i at CBC holder sig for sig selv.
»CBC har sin berettigelse. Som man kan se nu, så er vi overlevelsesdygtige. Selvom mange har travlt med at lægge os i graven, så dør den lille forhandler ikke endnu. Og gør det heller ikke de næste ti år. Her passer CBC ind. Vi opfylder et behov,« siger Peder Hvejsel.