Den danske producent af indholdsstyringssystemer (CMS), Sitecore, har indgået en eksklusivaftale med det norske konsulenthus Electric Farm.
Administrerende direktør i Sitecore, Michael Seifert, vil ikke sætte tal på, hvor mange penge virksomheden får ud af aftalen.
- Jeg vil ikke sige andet, end at det er en millionaftale, men Electric Farm har store forventninger, siger han.
Aftalen er den hidtil største for Sitecore, som på den måde kommer ud på hele det norske marked. Electric Farm er en del af den store norske konsulentvirksomhed Ergogroup og er blandt de største leverandører af portaler til det offentlige i Norge.
Det danske marked er hårdest
Den norske millionaftales betydning for Sitecore skal ses i lyset af, at Sitecore selv forventer at omsætte licenser for fem millioner kroner på det danske marked i dette regnskabsår.
- Der findes nok ikke noget værre CMS-marked end det danske. Hvis du kan klare det i Danmark, så kan du klare det på et hvilket som helst andet marked, siger Michael Seifert, som ikke lægger skjul på, at Sitecore har ambitioner om at blive én af de helt store spillere på CMS-markedet.
I første omgang er blikket vendt mod nærområderne i Nordeuropa, men Michael Seifert vil også have Sitecore til at ligge helt i toppen herhjemme.
- Danmark er vores base, så det holder vi fast i. Det danske marked er hårdt, men også spændende, fordi der er så hård konkurrence, siger han.
Ingen konsulenter
Sitecore har fravalgt selv at opbygge en konsulentvirksomhed. I stedet satser man på partnerskaber med særskilte konsulenthuse, som skal sælge og implementere Sitecores CMS-løsning.
Det er Sitecores ambitioner om at blande sig blandt de helt store, internationale CMS-leverandører, der har fået ledelsen til at satse udelukkende på at udvikle produktet og leve af licensindtægterne.
- Hvis du har store ambitioner, er det svært at skalere forretningen, hvis du skal skalere både dit produkt og din konsulentvirksomhed, siger Michael Seifert.
For ham er det en enten-eller strategi for en CMS-virksomhed, fordi der ellers kan opstå en interessekonflikt mellem CMS-leverandøren og de konsulenthuse, der sælger CMS-løsningen, hvis CMS-leverandøren selv blander sig på markedet med sin egen konsulentvirksomhed.