Firmaet Bestweb, der blandt laver søgemaskineoptimering, tyer til spam-mails for at gøre opmærksom på de ydelser, som firmaet sælger.
De dansk- og engelsksprogede e-mails udsendes fra firmaets thailandske afdeling.
I mailen tilbyder selskabet, mod betaling, at gennemgå hjemmesider for fejl og optimere dem, så de får en høj placering i søgemaskinerne.
Ifølge dansk lovgivning er det ulovligt at sende reklamerende materiale til personer, der ikke har bedt om det. Det kaldes spam.
Ikke spam
- Du kan kalde det, hvad du vil. Nogen kalder det spam, vi foretrækker at kalde det oplysning, siger Henrik Just Nielsen, der er en af de danske folk bag Bestweb.
Han siger, at han godt ved, at der et problem i forhold til dansk lovgivning, men at han ikke har noget alternativ.
- Det her er simpelthen den eneste måde, vi kan komme ud til de relevante mennesker på, siger Henrik Just Nielsen.
Han afviser, at selskabet sender spam fra Thailand for at slippe uden om den danske lovgivning. Bestweb er på vej med en dansk afdeling, og den vil benytte sig af samme marketingmetode, oplyser Henrik Just Nielsen.
Forbrugerstyrelsen ind i sagen
Men uanset hvad Bestweb kalder det, så er der tale om spam. Det slår jurist i Forbrugerstyrelsen, Peter Fogh Knudsen, fast. Han oplyser, at styrelsen allerede har modtaget omkring 25 klager over spammen fra Bestweb.
- Det her falder ind under den kategori, som vi mener, at vi kan gøre noget ved, i og med, at det er danskere, der er involveret, og at indholdet er på dansk. Vi vil selvfølgelig tage skridt til at få det stoppet, siger Peter Fogh Knudsen.
Han vil ikke på nuværende tidspunkt præcisere, hvad styrelsen vil gøre.
Et dansk firma, Fonn Danmark, er tidligere blevet dømt for at udsende spam. Det resulterede i en bøde på 15.000 kroner.